Things fall apart so that other things can fall together....
Parijs- Champs Élysées- 26 April '07
Susanne en ik hadden ongeveer om acht uur op Schiedam CS afgesproken vanwaar we samen richting Rotterdam CS zouden gaan. Anneke was zo lief om me thuis op te halen zodat ik niet met mijn spullen eerst nog naar het station in Vlaardingen hoefde te lopen. Zij neemt normaal ook altijd de trein van Schiedam- Nieuwland naar Rotterdam CS om naar haar werk te gaan dus dat zou geen probleem zijn. Helaas bleek op het station dat alle parkeerplaatsen bezet waren. Er reed net een auto voor ons in de laatste parkeerplek. Dat zal je altijd zien !

Anneke besloot naar de overkant te gaan om daar een parkeerplaats te zoeken en ik nam vast de trein. Op Schiedam CS stond Susanne er nog niet, ik was wat vroeg dus stapte ik weer uit. Met zijn tweetjes namen we de volgende trein en daar zat Anneke ook in. Om half negen moesten we aanwezig zijn bij de opstaphalte van Eurolines en om negen uur zou de bus vertrekken. Pas om een uur of negen kwam de bus aan, inmiddels was ik door en door koud geworden met mijn drie kwartbroek en open schoenen. Susanne was slimmer en dus meer gekleed....

Precies weet ik het niet meer maar volgens mij vertrok de bus aardig op tijd. Ook de reis verliep goed en we hoopten dus volgens planning, om half drie `s middags in Parijs aan te komen. Misschien zelfs wel eerder. Helaas.....de bus moest een stop maken in Brussel en daar heeft hij heel lang over gedaan. Het valt natuurlijk niet mee om door te rijden in een grote drukke stad. En weet je hoeveel mensen er uit gingen ?? Eén !!! Door die meneer die dus ook wel met de trein had kunnen gaan vonden wij ( was er duidelijk voor zaken maar had misschien een gierige baas ) waren we bijna twee uur langer onderweg ! Was wel een mooie rit trouwens want we kwamen langs een hoop bezienswaardigheden. Maar we wilden nu Parijs bezichtigen en niet Brussel !

Om kwart over vier, misschien zelfs iets later waren we op plaatst van bestemming. We pakten onze trolley's, kochten een OVkaart voor drie dagen en liepen richting metro. Toen kwamen we erachter, we stonden niet op station Galliéni maar op La Defence ! Helemaal aan de andere kant van Parijs. We hadden ons hotel uitgezocht bij de opstapplek van de Eurolines omdat we op zondag alweer om 7.00u. moesten inchecken dus hier waren we niet blij mee. Susanne probeerde later in het hotel om naar Eurolines te bellen maar ze kwam er niet door. Ze belde haar man Norman en gelukkig wist hij ze wel te pakken te krijgen ( na 20 minuten aan de telefoon te blijven hangen ! ) en kwam hij er achter dat La Defence de aankomsthalte was en Galliéni de vertrekhalte. Achteraf stond het wel op ons ticket wat we natuurlijk niet echt goed bekeken hadden. Gelukkig hadden we het hotel dus wel goed geboekt, beter nu wat verder reizen dan op de terugweg.

Het hotel Camelia hadden we na een paar keer vragen toch nog snel gevonden, inderdaad zat het vlakbij het metrostation. We werden goed ontvangen en de vriendelijkheid van het personeel bleef, ook de rest van de dagen. De kamer was schoon en zag er goed uit. Wel heel klein, vooral de WC en douche die door middel van een vouwdeurtje van de kamer gescheiden was. Minpuntje was ook wel dat je behoorlijk wat trappen moest lopen in het hotel. We zaten op de vijfde etage en er was geen lift. Nu waren we daar op voorbereid maar in de meeste betaalbare hotels in Parijs ontbreekt de lift. Het raam sloot niet waardoor het straatlawaai gemakkelijk de kamer in kwam. Natuurlijk hebben we het gemeld maar er is niets aan gedaan. Nu was het waarschijnlijk toch te warm geweest om met het raam dicht te slapen dus ook hier hadden we niet veel problemen mee. We hadden voor 5 € het ontbijt erbij geboekt. De croissant was zalig, het stokbrood taai. De sinaasappelsap en koffie waren goed, de thee ontbrak. Ondanks de minpuntjes zou ik het hotel echt aan bevelen. Wat ik ook super vond was de 24 uur bemanning aan de receptie. Ideaal dat de deur van het hotel altijd open is, ook als je om vier uur `s nachts thuis komt.

Om half zes waren we in het hotel. We fristen ons wat op waarna we met de metro richting Champs-Elysees gingen. Daar eerst wat rond gelopen of terwijl.....we flaneerden. Zien en gezien worden daar staat de Champs-Elysees natuurlijk om bekend. Even een foto gemaakt van de Arc de Triomphe. Indrukwekkend, zeker midden op een oversteekplaats terwijl het verkeer langs je raast.

Inmiddels hadden we honger gekregen en we besloten iets te zoeken waar we konden eten. We vonden een plaatsje bij Vesuvio waar we een heerlijke pizza hebben gegeten. Een glaasje wijn erbij is veel te duur, tussen de € 5  en € 6,50 voor een heel klein glaasje. Nu zag ik dat een fles wijn veel voordeliger was, € 15,50 voor een hele fles ! Die kregen we ook best op samen. De wijn die we bestelden was er niet maar de ober stelde een andere voor die niet veel duurder was. Ik verstond Rosé, Susanne dacht dat ze toch Rood had verstaan. Het bleek Rosé en we hadden ons zo verheugd op een rode wijn ! Toch smaakte het prima met dat warme weer.
Vesuvio is ook een aanrader, niet al te duur voor de plek waar hij zit, aardig personeel, midden op de Champs- Elysees met uitzicht op de Arc de Triomphe.

Na het eten hebben we nog even een wandeling gemaakt. We hebben nog even gedacht om de Arc de Triomph te beklimmen maar dat was nog best prijzig ( €8 ). Ik had een kortingsbon bij me die bij de metrokaart had gezeten maar die van Susanne lag in het hotel. Bovendien waren we ook best moe na zo'n reisdag dus gewoon even lekker zitten en de sfeer proeven zou ook al heerlijk zijn...
We maakten wat foto's van de Arc de Triomph en liepen daarna naar de metro.

De metro in Parijs is fantastisch. Hij brengt je snel waar je wezen moet, alles sluit op elkaar aan en je hoeft nooit lang te wachten. Toch is het, zeker in het begin, nog best een aardig gepuzzel om het juiste overstappunt te vinden of om er achter te komen hoe de halte heet waar je eruit moet. Een goede metrokaart is echt onmisbaar. Gelukkig krijg je die erbij wanneer je de OV kaart koopt.

We besloten naar ons eigen buurtje te gaan en daar bij een café nog wat te drinken. We vonden een plekje op een paar meter afstand van ons hotel. Lekker buiten want het was nog heerlijk weer. Opnieuw besloten we een fles te bestellen, dit keer rood. De wijn was iets te warm maar hij ging er toch prima in. Moe maar voldaan doken we een uur of elf ons bed in. De andere dag wilden we vroeg op want we wilden echt zoveel mogelijk uit deze paar dagen halen. We zouden beginnen met het Louvre en we wilden daar al zijn wanneer het museum om half negen open ging, om de rij voor te zijn. Vroeg ontbijten dus !