Things fall apart so that other things can fall together....
5 Juli, Klooster van Naum & Ohrid
Dinsdag 5 Juli wilde ik naar Ohrid en vanaf daar de boot pakken naar het klooster van Naum. Als excursie via Corendon was deze boottocht ook te boeken voor €40 p.p. maar Regina die een paar dagen eerder in Ohrid was geweest had gezien dat je daar in de haven zelf ook de boot kon pakken maar dan voor €10 p.p. Oké dan zat er geen lunch bij maar voor een paar euro meer konden we die zelf ook wel regelen. Dick en Jacky hadden ook wel zin om mee te gaan.

We vertrokken al vroeg per taxi naar de Haven. Om tien uur vertrok de boot. Erg leuk dat de kapitein Nederlands sprak en dat ook liet zien door een oranje riem te dragen met 'Holland' erop. Hij vertelde alle informatie behalve in het Macedonisch, ook in het Engels en in het Nederlands. De boottocht duurde twee uur en ondertussen genoten we van de prachtige bergen, strandjes, het zomerhuis van president Tito en de dorpjes waar we langs kwamen. Onderweg kregen we nog een Raki. Jeetje ik begin er al bijna aan te wennen, drank in plaats van koffie.

Rond twaalf uur meerden we aan bij het Klooster van Naum. Het klooster is gebouwd op een rotsachtige heuvel boven het meer. Aan het eind van de negende eeuw heeft St. Naum zelf de locatie gekozen om zijn belangrijke missie voort te zetten, namelijk licht brengen aan de lokale bevolking van Ohrid in de Middeleeuwen. St. Naum werd beschouwd als wonderdokter en genezer en is afgebeeld op verschillende fresco's in de grafkapel. De kerk zelf is opgedragen aan de aartsengelen Michael en Gabriël.

Verder waren er allemaal kraampjes met souvenirs en eetentjes waar we even snel langs gelopen zijn. Helaas begon het ook weer te regenen en besloten we binnen in het hotel/restaurant wat te eten en drinken. Slechte keus bleek achteraf...
Het leek heel sjiek te zijn en de kaart was voor Macedonische begrippen ook heel prijzig.

We waren sowieso niet echt van plan uitgebreid te eten en bestelden alleen wat patat en salade. De patat kon met of zonder kaas alleen dat 'zonder' begreep de ober niet goed. Het aantal kwam ook niet echt over en zo hebben we bijna een uur gezeten en om de beurt gegeten. Steeds werd er weer een patat nabesteld...

We moesten wel lachen zoals de ober steeds met één bordje op een wagentje aan kwam rijden. Hij was ook niet echt in een best humeur en straalde dat van alle kanten uit. Toen Rebecca en ik naar de WC moesten kregen we een sleutel mee om te plassen in het hotel bij het restaurant. De pislucht hing al op de gang en in de WC zelf was het helemaal niet te harden. Geen aanrader dus ! Maar ik vond de patat met de kaas erg lekker en met elkaar was het ontzettend gezellig.
Bovendien zaten we droog !

De ober wilde helaas niet op de foto

Gelukkig was het na het eten weer droog
en genoten we nog even van de mooie omgeving van het klooster.

We hebben heel wat zwerfhonden gezien in Macedonië
maar deze hadden we zo mee willen nemen.

Om twee uur stapten we weer op de boot terug. Het was een stuk kouder dan op de heenweg en ik besloot binnen plaats te nemen. Helaas had Luuk wat anders in gedachten : 'Mam je zei dat ik op de terugweg op de boeg mocht als er plek was.' Tja...beloofd is beloofd en dus namen Rebecca en ik ook plaats op het dek. Dick en Jacky bleven wel binnen.

Uiteindelijk viel het nog best mee gelukkig. Het was fris maar nog net te doen. Wel jammer want het hoort natuurlijk gewoon warm weer te zijn in Macedonië ! Regina en de kinderen hebben deze tocht later in de week gemaakt en zij hebben toen zelfs van de boot af kunnen duiken. De kapitein legde de boot toen speciaal even stil in het meer om iedereen gelegenheid te geven even af te koelen.

Filmpje van het de boottocht en het klooster van St.Naum

Rond half vier waren we terug in de haven van Ohrid. Omdat de kinderen en ik nog niet eerder in Ohrid waren geweest wilde ik nog wel wat van het stadje zelf zien. Gelukkig ging ook de zon weer schijnen ! Wat een geweldig plaatsje is Ohrid ! Nu hadden we alleen tijd voor de winkelstraat en de markt maar ik wist dat ik snel terug zou gaan om door al die smalle steegjes te dwalen en uiteraard om de kasteelruïne en het amphitheater te bezoeken. Dick en Jacky waren Ohrid al in geweest toen wij op ezelsafari waren maar ze vonden het wel leuk om nog even mee te gaan.

We dronken wat op het terras van de Piano Bar. Rebecca wilde wel even spelen... Dick hield een heel verhaal tegen die ober dat zij een bekende pianiste was. 'Haar naam is... Ilse de Lange' floepte hij er uit. Wat hebben we gelachen ! De man knikte dat het goed was en zo nam Rebecca plaats achter de piano. Geen idee of de piano nog wel eens gebruikt wordt maar hij bleek heel oud en vals... Verder had Rebecca natuurlijk ook geen bladmuziek bij zich dus ze speelde een paar stukken die ze ( bijna) uit het hoofd kende. Maar het was wel even leuk !

Rebecca in de Pianobar in Ohrid

Aan het eind van de middag pakten we weer een taxi terug naar het hotel. Grappig dat de taxi terug ineens een stuk duurder was dan die van de heenweg. Slim bekeken ook want ze weten dat je toch terug moet !
In het hotel hoorden we dat de rest van de OA groep om zeven uur had afgesproken bij de bowlingbaan. Dit waren we al steeds van plan maar het kwam er maar niet van.  Echt luxe toch een bowlingbaan in je hotel ?!

Het was ook zo leuk met (bijna) heel de ploeg. Jongens tegen de meisjes....  Wel wennen, er zaten geen gaten in de ballen en ze waren een stuk kleiner. Meer kegelen eigenlijk ! Jammer dat de jongen die de bowlingbaan beheerde om de havenklap aan kwam rennen om boos te gebaren dat we de bal te hard op de baan zouden gooien. 'Je moet rollen !' Tja dat zal het verschil zijn met het bowlen zoals wij dat kennen.

Bowlen

Na het bowlen liepen we naar de overkant om weer te eten bij Kaj Carli.
Makkelijk, altijd plaats voor een grote groep en lekker ! De ober had er ook echt lol in als wij kwamen. Nu had hij ook een oogje op Rebecca en had haar dat de eerste keer al gezegd maar hij vond al die kinderen zo bij elkaar volgens mij ook wel heel gezellig.

Wij bleven nog lang na tafelen en de kinderen gingen op een gegeven moment terug naar het hotel. Daar werden Jonno, Luke en Lorenzo door de meiden omgetoverd tot vrouwen. En mooie ook ! Wat hebben we gelachen... Kasten waren leeg geplunderd, make-up was geleend maar het resultaat was verbluffend. De ober vond het ook geweldig leuk en wilde graag met de 'meiden' op de foto. Grappig was ook toen we later naar de overkant liepen. De taxichauffeurs voor het hotel keken hun ogen uit toen de jongens aan kwamen lopen op hun hoge hakken !

Gezellig eten bij Kaj Carli

Onze ober en de 'meiden'

harriet op 17-08-2011 09:17
Hoi
Wat een leuk dagje weer met zo'n boottocht...filmpje is ook weer leuk geworden! Jammer dat de lunch zo tegenviel. Met die kaas erop ziet er niet zo heel smakelijk uit, vind je wel?
Haha de piano klinkt idd nogal vals, maar knap dat Rebecca het zouit haar hoofd kan joh! Leuk!
Ja en kegelen is wel wat anders qua gooien dan bowlen hè? Nooit gedaan trouwens, alleen bowlen. Maar ach, als je maar lol hebt toch?
Wanneer beginnen bij jullie de scholen weer?
liefmeisje op 17-08-2011 12:16
Leuk om je vakantie belevenissen te blijven lezen. Macedonië lijkt me een erg mooi land om naar toe te gaan, als je ik je verhalen zo lees.
juliansworld op 19-08-2011 20:23
Ja.. kan mij wel herinneren dat ik daar geweest ben, het klooster van Naum en wat een bekende plaatjes van die huisjes met boten ervoor ! Tjee, patat met kaas, nee de kaart lijkt mij er niet op vooruit gegaan haha.
En wat jammer van het weer. Hoewel ik me wel kan herinneren dat wij altijd wel een paar dagen minder weer hadden.
Verder straalt de lol er vanaf !
En kan mij voorstellen dat die diva's heel wat bekijks hadden.
Ik zeg:lekkere hollandsechickies

Groetjes, Lieke
lind@ op 21-08-2011 14:27
Weer een leuk verslag en ook ik ga helemaal voor dat hondje :) Jullie hebben veel gedaan zeg. Die "meiden"zien er idd goed uit.
Abonneer je nu voor nieuwe artikelen op deze website!
Contact opnemen kan via onderstaande button

Welkom !

Welkom op mijn blog. Bloggen doe ik al sinds Januari 2004. Eerst een lange tijd bij weblog ,daarna een tijdje op mijn  eigen site en sinds September 2006 op Punt.nl. Veel lees en kijk plezier !

Wie zijn wij?

Kitty Juf op een basisschool,student Pedagogiek, gek op mijn kinderen, mijn vriend Ewout, Sushi & tapas,feestjes en festivals, reizen, wandelen, internet en schrijven.

Rebecca 3e jaars student aan de Universiteit van Amsterdam, gek op Jeffrey, hockey & pianospelen en op stap gaan.

Luuk 6e klas gymnasium, gek op hockey,de playstation, school en spelletjes doen.