Things fall apart so that other things can fall together....
14 Juli, Varen met Lale
En dan nog een logje van onze laatste dag in Macedonië. Om die dag een beetje speciaal af te sluiten gingen we met een groot deel van de groep een hele dag varen via Lale. Het was een idee van Christiaan. Voor €17 p.p. konden we een hele dag varen incl. koffie, BBQ & drankjes de hele dag. Omdat Christiaan, Kristina en Daniël ook weer mee gingen was het natuurlijk helemaal een feestje. Wij ook hoor maar vooral de kinderen waren helemaal gek van die drie !

We hadden geen betere dag kunnen kiezen. Het was een hele warme dag, zeker 35 graden. En wat is er dan heerlijker dan de hele dag in en op het water zijn !
Eerst reden we naar pension Lale waar iedereen die wilde nog even naar het toilet kon. Daarna liepen we naar de boten die al klaar lagen voor het pension. Er waren 2 boten, een grote en een wat kleinere. De verdeling was snel gemaakt. Alle volwassenen in de kleine en de kinderen in de grote.

De kinderboot

Onderweg maakten we een stop bij een rots. Jammer dat op de foto's en het filmpje niet te zien is hoe hoog het was. De rots was 6 meter hoog en geloof me dat is hoog als je vanaf beneden kijkt maar nog veel hoger als je boven staat !
Van te voren had Christiaan al gezegd dat er gesprongen kon worden maar nu krabbelden verschillende ouders terug.' Je gaat niet hoor !' werd er geroepen richting kinderboot. Teleurgestelde gezichten.... Christiaan vroeg wie er wel mochten. Ik riep dat Rebecca en Luuk wel mochten. Uiteindelijk gingen de anderen ook overstag.

klik hier voor een groter formaat

Wat een prachtige vaartocht was het. Onderweg gaf Christiaan uitleg. Veel had ik ook al gezien en gehoord vanaf de boot richting St. Naum maar het was zo veel leuker om het nu te zien vanuit een klein bootje en om meteen vragen te kunnen stellen aan Christiaan wanneer we wat wilden weten.

We meerden aan bij Trpejca, ook wel het Saint Tropez van Macedonië genoemd. Oorspronkelijk een vissersdorp, nu een badplaats voor de rijken. De kinderen wilden alleen maar zwemmen....

Wij dronken eerst koffie op een terras waarna Kristina een rondleiding gaf door Trpejca. Erg warm voor zo'n klim maar wat leuk om te zien !

Daarna stapten we weer in de boot en voeren we naar een strandje waar we ook de lunch zouden gebruiken. Eerst was het natuurlijk weer tijd om te zwemmen. Inmiddels hadden alle volwassenen ook wel zin om het water in te gaan. Wat een hitte !

Marjan en ik waren nog maar net in het water of er schoot een slang langs ons heen. Natuurlijk wisten we dat er slangen in het Ohrid meer zitten maar als er dan één langs zwemt brrrrr....

We wisten niet hoe snel we aan de kant moesten komen. Op de foto hieronder is de paniek te zien nadat Christiaan op onze noodkreet de kinderen nog eens extra opjut. 'Kijk uit daar zwemt ie !' Rebecca schrikt, Roos trekt haar broertje Thomas weg, Jeroen is op zijn hoede en Yade kiest het hazenpad !

Voor de lunch moest er nog wel gewerkt worden ! De kinderen zochten hout voor het kampvuur en Daniël maakte met zijn mes spiezen van gevonden stokken.

Daarna werden er worsten aan de spiezen geregen en boven het vuur gehouden. Terwijl werd er ook kip en spek geroosterd op een BBQ . Er waren broodjes, bananen, er was komkommer... Wat een heerlijke lunch ! Maar vooral, wat een ultiem vakantiegevoel !

En na het eten stapten we weer in de boten en gingen weer een strandje verder.

De kinderen vermaakten zich verder met vissen en zwemmen en de volwassenen namen plaats onder de bomen met een biertje, een wijntje of een sapje.

Ook kregen we nog een biologieles van Christiaan.

Op de terugweg moest er natuurlijk opnieuw gesprongen worden !

En wat hadden de kinderen een pret met de reddingsvesten. Twee waterfietsers die ons passeerden kwamen niet meer bij van het lachen. Het was ook een vreemd gezicht. Allemaal volwassenen in een boot en in het water overal drijvende kinderen met reddingsvesten die op fluitjes bliezen.

Roos, Romee & Rebecca

Wat ging de tijd hard.... Op een gegeven moment vroeg Christiaan wat we wilden. Wilden we nog verder varen of terug naar het hotel. 'Als we nu gaan rijden zijn we om een uur of zeven uur terug in het hotel.' Tja er zat dus niets anders op dan terug gaan. We moesten ook alle koffers nog pakken want de andere dag moesten we alweer vroeg vertrekken.

Die avond gingen we wat later eten. Eerst de koffers inpakken. Net toen ik naar beneden wilde gaan kwam de schoonmaakster gedag zeggen. Ik had wat geld op het nachtkastje willen leggen maar besloot haar meteen wat te geven. Ik liep dus weer naar binnen om extra geld te pakken. Nu was het licht bij de deur kapot en ik moest dus eerst een stuk de kamer inlopen. En Rebecca had haar koffer precies in de loop gezet.

Omdat ik vrij snel aankwam lopen vloog ik echt over de koffer heen en landde vol op mijn knie. Even dacht ik echt dat ik wat gebroken had. Wat deed dat pijn ! Inmiddels was het licht aan en stond de schoonmaakster over mij heen gebogen. 'Oooooh I'm sorry, i'm so sorry !!' Of zij er iets aan kon doen.

Later heb ik er wel om moeten lachen. Het moet echt geen gezicht zijn geweest. Ik daar in de kreukels op de grond, de schoonmaakster bijna in tranen en overal mapjes en blaadjes van de OA map ( met info & tips) want daar liep ik mee in mijn hand om 'm door te geven aan Clea die nog een week langer bleef. Na een minuut of tien kon ik wel weer op mijn been staan. Lopen ging iets minder goed maar ik kreeg het voor elkaar om de OA map weer iets te fatsoeneren en naar beneden te strompelen. ( Heb nog dagen last gehad van dit grapje)

Gelukkig hoefde ik niet ver. We besloten weer naar de naastgelegen strandtent te gaan waar we een dag eerder zo heerlijk hadden gegeten.
Moet zeggen dat het dit keer iets minder was maar we waren ook met een flink grote groep. Blijft lastig om iedereen dan op tijd van eten te voorzien. Maar het was weer erg gezellig met elkaar.

Klik hier voor een groter formaat.

Na het eten liepen we nog even naar de markt voor wat souvenirtjes. Door onze onverwachte uitstap naar Skopje hadden we nu geen cadeautjes. Voor mijn moeder had ik in het hotel al Ohrid parels gekocht, een ketting en armband. Voor mijn vader hadden we sigaretten en nu moesten er nog armbandjes worden gekocht voor Luuk zelf en voor zijn beste vriend Pieter. Gelukkig stond de kraam er nog. Daarna wilde Rebecca voor Gerard nog een literfles bier kopen bij de supermarkt. Helaas was hij net alles aan het afsluiten. Tja het was ook alweer half één !

Rebecca smeekte de man of hij de kast echt niet nog even open wilde doen. 'Het was voor haar vader, we gingen morgen al vroeg weg, gister kon ze het niet kopen omdat haar ID weg was...' Uiteindelijk lachte de man en pakte de sleutel. Rebecca had haar fles bier ! Wat zijn de mensen in Macedonië toch ontzettend lief !

In het hotel bleef het nog lang gezellig. Oké we moesten om vijf uur op maar slaap konden we thuis wel weer inhalen. Volgens mij gingen de meeste kinderen ook pas na tweeën naar bed die nacht. Wat zouden wij Macedonië gaan missen.... En niet alleen het land maar ook het gezelschap. We hebben echt een band gekregen in die twee weken.

Nog een filmpje van deze heerlijke dag !
( als ik de beelden weer zie wil ik meteen terug...)

lind@ op 16-01-2012 22:54
Wat ziet het er toch heerlijk uit en wat een lol hebben de kinderen met elkaar. Ik kan mij voorstellen dat jullie zitten te popelen om er weer heen te gaan.
Co op 16-10-2015 16:30

Ik ga in augustus 2016 ook naar Macedonië en een dagje naar Albanië. Het ziet er erg leuk uit daar. Zijn er veel waterslangen in het meer? Maar volgens mij zijn ze ongevaarlijk. Wel oppassen voor de zandadder, die is erg giftig en een beet kan dodelijk zijn.

Kitty Jansen op 17-10-2015 00:41

Er zitten er best veel volgens mij maar ik heb nog niet meegemaakt dat er iemand gebeten is en we hebben aardig wat gezwommen daar. Een beet is niet gevaarlijk maar er is mij verteld dat je wel even naar de dokter moet als je gebeten wordt.

Maar heel gaaf dat je in augustus naar Macedonië en Albanië gaat! Ik zou zeker ook aanraden excursies te boeken via Lale. http://laletours.com/ Zij hebben mijn vakanties in Macedonië echt compleet gemaakt. Alvast veel plezier met de voorpret!

Abonneer je nu voor nieuwe artikelen op deze website!
Contact opnemen kan via onderstaande button

Welkom !

Welkom op mijn blog. Bloggen doe ik al sinds Januari 2004. Eerst een lange tijd bij weblog ,daarna een tijdje op mijn  eigen site en sinds September 2006 op Punt.nl. Veel lees en kijk plezier !

Wie zijn wij?

Kitty Juf op een basisschool,student Pedagogiek, gek op mijn kinderen, mijn vriend Ewout, Sushi & tapas,feestjes en festivals, reizen, wandelen, internet en schrijven.

Rebecca 3e jaars student aan de Universiteit van Amsterdam, gek op Jeffrey, hockey & pianospelen en op stap gaan.

Luuk 6e klas gymnasium, gek op hockey,de playstation, school en spelletjes doen.