Things fall apart so that other things can fall together....
29 juli '13,Notting Hill, Portobello Market & de terugreis

En toen was onze laatste dag in Londen aangebroken... Heel veel gedaan, net zo veel niet gedaan maar eigenlijk nog maar één belangrijk ding op ons to do lijstje : Notting Hill & Portobello Market. Terwijl Marjan en ik na het ontbijt de koffers inpakten speelden de jongens beneden nog een potje pool. Daarna zetten we de koffers beneden in de afgesloten ruimte van het hotel en liepen voor de laatste keer naar ons wifi terras voor een bak koffie.

photo lastday_zpsa48ed9cc.jpg

Na de koffie pakten we de metro naar Notting Hill. Wat een geweldige wijk is dat. Jammer dat we niet wisten waar het huis van William Thacker uit de film Notting Hill precies was maar we hadden sowieso het idee dat we in het decor van de film terecht waren gekomen. Inmiddels heb ik de film opnieuw bekeken en die was zo heerlijk herkenbaar ! Luuk en ik herkende best wat plekjes nu. De afgesloten binnentuinen bijvoorbeeld en Portobello Market.

photo lastday2_zps2891194c.jpg

De bookshop van William Thacker hebben we natuurlijk ook bezocht. Helaas ben ik er inmiddels achter dat ze voor de film de locatie van een antiekwinkel hebben gebruikt en deze op dezelfde manier hebben ingericht als de inmiddels beroemde Travel Bookshop. In de film zit de winkel op een hoek. Jammer maar voor mij blijft de winkel die we bezocht hebben de boekwinkel waar William Thacker,  Anna Scott voor het eerst heeft ontmoet. Heel de winkel ademt het sfeertje uit. Zo gaaf dat we er geweest zijn !

photo lastday3_zps90fa537d.jpg

photo lastday4_zps161005ac.jpg

Verder hebben we heerlijk geshopt. Souvenirtjes gekocht op Portobello Market ( de jongens allemaal een Big Ben met klokje en verlichting) en Luke kocht nog een paar exclusieve VANS. Alleen verkrijgbaar in Engeland dus die maakt hier in Nederland de blits ! Wat hebben ze sowieso veel schoenenzaken met bijzondere schoenen daar! Marjan wil ook nog een keer terug om een paar kekke hakken op te halen ;-)

photo lastday6_zps457426a6.jpg

De lucht was die dag wat dreigend maar het bleef droog en de temperatuur was prima. We konden zelfs nog buiten lunchen. We waren niet anders meer gewend ook !

photo lastday5_zpsc23f8f3d.jpg

Daarna pakten we de bus terug naar Paddington. De jongens wilden nog wel een potje poolen en Marjan en ik wilden nog een rondje lopen door Paddington voor wat laatste foto's en wat boodschapjes doen voor op de boot. Op de heenweg waren we best geschrokken van de prijzen op de boot dus we hadden nu besloten voor de terugweg wat drinken en snoep in te slaan. Ik heb ook nog even een foto gemaakt van het St Mary's Hospital. Toch bijzonder dat dit ziekenhuis bij ons om de hoek lag. Als Kate een dag later was bevallen waren we midden in het mediacircus beland. Grappig toen ik de beelden van dit mediacircus op TV zag ik geen idee had dat ons hotel op nog geen twee minuten loopafstand van dit ziekenhuis was.

photo lastday8_zpsb6462e9a.jpg

Natuurlijk maakte ik ook nog eventjes een foto van het Paddington trein- en metrostation

photo lastday7_zpsc3e946d7.jpg

Na de boodschapjes dronken we nog wat op het terras waarna het echt tijd was om de jongens en de koffers op te halen in het hotel. We besloten de bus te pakken richting Liverpoolstation. Het idee kwam van Marjan en dit was toch wel een super idee ! Nu hoefden we niet weer al die trappen op en af te zeulen met onze koffers maar konden in één keer van Paddington naar Liverpoolstation zonder overstappen. We waren gelukkig op tijd weggegaan want het was een lange rit. Eén vrouw deed er nogal moeilijk over dat wij onze koffers op de kinderwagenplaats hadden gestald maar ( nadat wij wat koffers gestapeld hadden en er een plek vrijkwam) verder verliep de reis zonder problemen.

Op Liverpoolstation aten we nog wat. Marjan en ik kozen voor een wokmaaltijd en de jongens voor KFC. Daarna liepen we richting de trein die ons naar Harwich zou brengen.

photo lastday12_zpsd2cfac3c.jpg

photo lastday13_zps82690d50.jpg

Om half acht vertrok de trein richting Harwich.

photo trein_zps48ad0fa4.jpg

De reis verliep vlot. Het inchecken op de boot duurde iets langer dan op de heenweg maar nog steeds niet te vergelijken met het inchecken voor een vlucht op Schiphol. Onze bagage werd dit keer wel gecontroleerd. Conclusie : 'Je kan wel een bom mee nemen naar Engeland maar niet mee terug...' Problemen om Luuk het land weer uit te krijgen heb ik verder gelukkig ook niet gehad. ;-) Op de boot brachten we eerst onze spullen weer naar de kamer. Toen Luuk en ik onze spullen kwijt waren liepen we naar de hut van Marjan, Luke en Jonno.

We wisten niet wat we zagen... Een prachtige grote hut met een twee persoons bed aan de ene kant en een één persoons bed aan de andere kant. Uiteraard een raam met uitzicht en een goed gevulde minibar. Op de toilettafel stond een fruitmand, wat zoutjes en wijn. Als eerste liepen we met elkaar naar de balie want Marjan wilde toch wat duidelijkheid. Marjan vertelde de vrouw achter de balie dat ze allemaal fruit en drank op haar kamer had staan. 'Dat is mooi.' lachte de vrouw haar toe. Marjan ging verder dat dit inderdaad mooi was maar dat ze wel wilde weten of ze iets moest betalen als ze er iets van nuttigde. Nee dus...het was all inclusive ! 'Oké, dan gaan we aan de wijn !' besloot Marjan meteen :-)

Omdat Marjan de boot wat later boekte waren de goedkopere hutten al volgeboekt maar dat ze zo veel luxe had wist ze ook niet. We namen de flesjes wijn en de glazen mee naar beneden en namen plaats aan een tafeltjes. We hadden de jongens beloofd dat ze naar de film mochten en het bleek ook nog een film te zijn die ze graag wilden zien. De film bleek wel pas om 23.00 uur Engelse tijd te beginnen en we zouden om 6,00 uur alweer gewekt worden. Wij hadden onze horloges op de boot voor het gemak maar alvast weer op Nederlandse tijd gezet dus precies om middernacht begon de film.

Een latertje voor de jongens dus en voor Marjan en mij ! Het was kwart voor twee toen de jongens de bioscoop uitkwamen. Ze hadden het wel fantastisch gehad. Vooral omdat ze maar met zijn drietjes in de bioscoop hadden gezeten. Een echte privé bioscoop dus ! Toen de jongens op de stille boot langs de balie liepen sprak de man er achter hen aan. 'Of ze nog niet op bed moesten liggen op dat tijdstip?!' Marjan en ik liepen achter de jongens aan en merkten op dat wij nu ook hadden moeten wachten nu de jongens zo laat uit de bioscoop kwamen. 'Ja maar jullie hadden foto's en wijn !' antwoordde hij zonder een spoortje medelijden. Haha we waren blijkbaar opgevallen. Marjan en ik hadden inderdaad foto's bekeken en uitgewisseld op de ipads.

photo lastday9_zpsc3c393f2.jpg

Na een paar uurtjes slaap werden we weer gewekt door het bekende deuntje 'Don't worry be happy.' Meteen zette ik het TVtje aan met de live beelden van de webcam op de boeg. Marjan heeft het TVtje zelfs de hele nacht aan laten staan. Het is echt leuk om te zien waar je precies vaart. Zo was er na het ontwaken al snel land in zicht ! We kleedden ons aan en liepen met onze koffers naar de hal. Opnieuw volgde een opstopping bij de liften. Weer vooral door mensen met kleine rugzakjes die net zo goed met de trap hadden kunnen gaan. Maar goed, we hadden nu toch niet zo veel haast. Denk dat ik de volgende keer gewoon met een kop koffie in het restaurant ga wachten tot de halve boot leeg is. Wel zo rustig ;-)

Koffie hebben we trouwens wel gemist bij aankomst in Hoek van Holland. Het was leuk geweest als we daar als afsluiting nog koffie hadden kunnen drinken met elkaar, mijn ouders en de vriend van Marjan die hen op kwam halen. Toch raar dat er daar helemaal geen mogelijkheid is om koffie te drinken bij het terminalgebouw? Ik zeg : gat in de markt ! :-)

photo lastday10_zps58edc56d.jpg

photo lastday14_zpsad5986c1.jpg

We kunnen terugkijken op een zeer geslaagde vakantie. Een kleine week maar zoveel mooie herinneringen rijker ! Denk dat dit ook duidelijk te zien is aan dit verslag. Heb weer zo veel plezier gehad bij het schrijven van dit reisverslag. Ik heb alles weer opnieuw beleefd... En voor wie ook zin heeft gekregen in Londen plaats ik hieronder nog een filmpje van de Stenaline. Wat mij betreft is dit de ultieme manier van reizen. Het heeft onze vakantie verlengd. Twee nachten extra in een geweldig drijvend hotel. Ik wil niet anders meer. Luuk gaat trouwens eind van deze maand met school weer met de boot naar Engeland. Dit keer gaat hij met P&O ferries naar York waar hij enkele dagen in een gastgezin verblijft. Hij heeft er alweer zin in !