Things fall apart so that other things can fall together....
Bilbao, 26 juli 2014

Vroeg in de ochtend voeren we de haven van Bilbao binnen. Omdat het heerlijk weer was kozen we ervoor om buiten te ontbijten. Van het buffet pakken koste ook wat minder tijd dan bediend worden in restaurant Caravella. Daarna stapten we op de pendelbus die ons naar het centrum bracht. Deze pendelbus waar je op de boot kaarten voor kon kopen reed de hele dag heen en weer tussen de boot en een centrale plek in de stad.

Ik vond het zo leuk dat ik nu ook eens in Bilbao was ! Rebecca heeft tijdens een uitwisseling van het vak Spaans in een gastgezin gezeten in Irun. Het naastgelegen Bilbao heeft ze toen ook bezocht. Van haar had ik al gehoord dat het een erg mooie stad was en ze had niets te veel gezegd.

Net uit de pendelbus, John kijkt even hoe we moeten lopen....

Rebecca had met school ook het Guggenheim museum bezocht. Nu weet ik zeker dat ik dit museum zou waarderen en als ik langer in Bilbao was zou ik zeker binnen stappen maar voor dat moment, zeker met dat mooie weer, wilden we liever iets meer van de stad zien. Wel vond ik het fantastisch dat we om dat imposante gebouw heen zijn gelopen, een knap staaltje architectuur en een museumstuk op zich.

Thuis had ik uiteraard op internet gezocht naar tips voor Bilbao en daar kwam ik uit bij de Artxanda Funicular, een treintje wat tegen de berg opgaat en waar je boven kan genieten van een geweldig uitzicht. Dat leek iedereen wel wat. Maar eerst koffie ! Na de koffie op een terras liepen we in de richting die we dachten dat we op moesten. Op een gegeven moment zagen we wel het treintje maar konden we nergens de ingang ontdekken.

We besloten een man aan te spreken met de vraag hoe we moesten lopen naar de ingang. In het Spaans begon hij ons uitleg te geven maar dat snapten wij natuurlijk niet en hij sprak weer geen Engels. Daarop wenkte de man dat we hem moesten volgen en nam ons mee in tegengestelde richting. Het was duidelijk dat hij een andere kant op moest dan wij maar besloot een omweg te maken om ons de weg te wijzen. Het was echt nog een stukje lopen en de ingang van de Funiculair bleek precies achter het terras te zijn waar we koffie hadden gedronken. Toen we bij de ingang aankwamen bedankten we de man en vervolgde hij zijn weg. Zo ontzettend lief !

Voor twee euro p.p. konden we op en neer naar boven. Van daar hadden we een prachtig uitzicht over de stad Bilbao. Verder was er nog een mooi park boven en je kon er iets drinken maar wij zijn al snel weer naar beneden gegaan. We wilden natuurlijk nog meer zien van de prachtige stad !

Het uitzicht

Het volgende plan was de Mercado de la Ribera, de grootste overdekte markt van Spanje. (Volgens de inwoners van Bilbao zelfs de grootste van Europa.)  Zeker voor de meiden die voor souvenirtjes wilden kijken wel erg leuk. Het duurde even voordat we de markthal gevonden hadden maar we genoten erg van alles waar we langs kwamen dus dat was niet echt een probleem. Bilbao is echt een prachtige stad met heel veel mooie bijzondere gebouwen.

Eindelijk waren we dan bij de Mercado de la Ribera. (foto roltrap Saskia ). Hadden wij ons verheugd op een zuidelijke markt vol leuke jurkjes, tassen en zonnebrillen bleken het alleen maar kramen met vis, vlees en groente te zijn. Tja leuk om even snel een blik op te werpen maar niet echt handig voor het shoppen van souvenirtjes. Een tegenvaller dus....

Na de markthal hebben we nog even kort gewinkeld in Bilbao. Luuk kocht nog een mooie beker voor zijn vader en Amy vond nog iets leuks voor haar vriend. Daarna was het helaas alweer tijd om naar de bus te gaan. Wat Luuk betreft mocht de bus er nog wel wat langer over doen. Heerlijk zo'n sightseeing in een bus met airco.

Mooi die vlaggen in de wind ! De vlag van Baskenland, Spanje en van Europa

Of we die ochtend al wisten dat we deze foto gingen maken... Leuk die bijpassende hemdjes ! :-)

Mooi plaatje tijdens het uitvaren...

Het was een warme dag dus ook in de namiddag was het nog heerlijk op de boot. Fijn dat we nog even een paar zonuurtjes konden pakken !

Wel waren we weer op tijd gedoucht en omgekleed voor de show in het theater. Dit keer was het thema Bollywood. Heel indrukwekkend en we hebben echt genoten !

De twee slangenmeisjes waren echt geweldig !

Na het eten, om 23.00 uur, was er een Whiteparty op het Pooldeck. Tijdens de party voer de Opera op halve kracht waardoor het bijna windstil was, daardoor was het prima uit te houden zonder jas. Om 01.00 uur werd het feest verplaatst naar de disco omdat er weer op volle kracht gevaren moest worden. Luuk besloot zijn bed op te zoeken maar Saskia en ik besloten nog even mee te verhuizen naar de disco.

Het werd een heel bijzondere avond. In de bar raakten we aan de praat met een Engelse familie. Eén van hen, Cheryl, bleek ook een juf en uiteindelijk kwam het gesprek op die verschrikkelijke laatste schooldag. De avond heeft veel gedaan. Ondanks dat ik tijdens de reis druk bezig was met vakantie vieren was ik zelf in gedachten doorlopend met Mila bezig. En ineens in een gesprek met een totaal onbekende  kwam alles eruit. De pijn, het schuldgevoel... Cheryl bleek behalve dat ze juf was ook erg veel verstand te hebben van reanimatie en heeft mij verteld hoe klein de kans was dat we Mila hadden kunnen redden. Toevallig mengde ook een kinderverpleegkundige zich in het gesprek. Of het zo moest zijn !

Natuurlijk heeft het gesprek niet al mijn schuldgevoelens weggenomen. Er kunnen honderd mensen zeggen dat ik niet sneller en beter had kunnen reageren maar ik zal de dag nog minstens 1000 keer beleven voordat ik dat zelf helemaal zo kan voelen. Toch weet ik zeker dat deze avond in de disco een eerste stap was op weg naar de verwerking. We hebben nog lang buiten gezeten op het terras bij de disco. Mijn (overigens heerlijke Prosecco) moest ik weggooien van de vader van Cheryl en daarvoor in de plaats werd er dure champagne ingeschonken. We hebben gelachen en gehuild met elkaar. Wat ik al zei, een bijzondere avond...

Het was alweer tegen vijven toen Saskia en ik ons bed opzochten. Gelukkig hadden we de andere dag weer een uitslaapdag. Een volle dag op zee terwijl we van Spanje op weg gingen naar Frankrijk.

Whiteparty op het Pooldeck

dressed in white

Wat een geweldige party !