Things fall apart so that other things can fall together....
Terug in de haven van IJmuiden, 30 juli 2014

Na onze laatste nacht op de boot hebben we uiteraard eerst nog even uitgebreid ontbeten. Wat zouden wij die wafels met vruchten, de Engelse ontbijtjes, de heerlijke zalm en de lekkere verse broodjes en croissantjes gaan missen thuis. Om elf uur moesten we uitchecken en deze tijd had ik dus ook doorgegeven aan mijn ouders die ons op kwamen halen. Ineens schoot het door mijn hoofd dat ik niet wist of het elf uur Nederlandse tijd of Engelse tijd was.

Bij navraag bleek het Engelse tijd te zijn en mijn ouders moesten dus nog een uur wachten. Gelukkig konden ze plaats nemen op het terras van het restaurant waar ze ook hadden gedineerd toen ze ons uit zagen varen. Nu konden ze in het zonnetje genieten van een kop koffie. Saskia en ik deden hetzelfde op dek 11 bij het zwembad. Vanaf dit dek konden we mijn ouders zien op het terras dus we hebben nog even naar elkaar gezwaaid.

Het uitchecken ging al net zo vlot als het inchecken. Nadat we de laatste rekening hadden betaald bij de receptie liepen we de loopplank af en stapten we in de pendelbus die al klaar stond. Na een paar meter stapten we weer uit en liepen naar de hal waar onze koffers al stonden te wachten. Wat een heerlijk relaxte manier van reizen.

Luuk en ik namen afscheid van Saskia. ( Van John en de meiden hadden we dat op de boot al gedaan want zij waren al eerder uitgecheckt) Altijd lastig om na zo'n heerlijke vakantie gedag te moeten zeggen. We hadden het best nog een weekje uitgehouden met elkaar op de MSC Opera.... Wel vond ik het uiteraard fijn om mijn ouders weer te zien en natuurlijk kon ik niet wachten om Rebecca thuis om de nek te vliegen. Gelukkig hadden we nog net één dag met elkaar om bij te kletsen voordat zij met haar vriendinnen richting Spanje ging.

Die avond kwam Gerard langs om de reisverhalen van Luuk en mij  te horen en tegelijk om zijn dochter een goede reis te wensen. We bestelden pizza's en ook mijn ouders bleven gezellig eten. Met dit etentje komt er meteen een eind aan mijn reisverslag. Best jammer eigenlijk...  Zo'n verslag is altijd een hoop werk maar ik geniet er zo van. Ik beleef echt heel de reis opnieuw op deze manier. Een luxe toch om zo'n heerlijke reis twee keer te kunnen maken ? ;-)

Het zit erop. Van te voren was ik heel erg benieuwd hoe ik het leven op een cruiseschip zou ervaren. Ik had verwacht dat ik mij er thuis zou voelen maar dat het zo heerlijk zou zijn had ik niet durven dromen. Of ik volgend jaar weer een cruise ga maken ? Geen idee... We hadden nu erg veel geluk met deze fantastisch mooie aanbieding maar financieel zal het niet altijd haalbaar zijn. Mijn liefde voor Engeland is aangewakkerd door mijn bezoek aan Southampton en ik zou graag nog eens per bus, trein en boot Engeland en Ierland doorkruisen, dus dat is ook nog een idee voor volgend jaar.

Maar voor iedereen die dit leest en die nog twijfelt om een cruise te gaan maken zeg ik : doen !! Het is de ideale manier van reizen. Er wordt overal voor gezorgd, je komt op de meest fantastische plaatsen en daarnaast is er genoeg tijd om te ontspannen.
De tips die ik zou willen meegeven zijn :

• Lees je nieuwsbrief iedere dag zodat je geen belangrijke informatie mist !
  • Boek als het mogelijk is het all inclusive  drankenpakket erbij. ( Heerlijk dat wij niet op prijzen hoefden te letten !)
  • Verdiep je van te voren in de plaatsen die het schip aandoet zodat je niet per se een dure excursie hoeft te boeken maar de steden op eigen houtje kan bezoeken.
  • Neem je kinderen (t/m 17 jaar) mee, ze reizen bijna gratis...
  • Kies voor de tweede Dinerzitting zodat je na een excursie nog heerlijk kan relaxen voordat je je weer om moet kleden voor het diner.
  • Voor de dames : neem genoeg (Gala)jurken mee !
  • Boek een buitenhut (of balkonhut) ! Daglicht en uitzicht is echt wel heel fijn !