Things fall apart so that other things can fall together....
Istanbul

Inmiddels zijn Rebecca en ik alweer twee weken terug uit Istanbul maar ik heb nog geen zin en energie gehad om er over te schrijven. Het is ook een totaal andere reis geworden dan verwacht. Hebben we expres gewacht tot we allebei tijd hadden om een vijfdaagse reis te boeken waardoor we drie hele dagen van Istanbul konden genieten waren we nu wegens sneeuwval en vooral dankzij de tegenwerking van Arke maar twee dagen in Istanbul. De sneeuw was overmacht maar Arke heeft laten zien dat ze enkel een reisproduct afleveren maar dat ze totaal geen rekening houden met hun klanten en dat ze volledig onbereikbaar zijn als er iets mis gaat.

De beste tip die ik na deze reis kan geven is dan ook : Boek je reis nooit via Arke !

Achteraf had ik het kunnen weten... Toen wij de eerste keer in Macedonië waren hadden wij via Corendon geboekt maar was er ook een grote groep van Arke in ons hotel. Van Corendon zat er bijna 24 uur een mannetje in de Lobby waar je met vragen terecht kon. Kijk dat ik geen vrienden was met de beste man was omdat iedereen naar mij toe kwam voor info over excursies met Lale (en daar was hij uiteraard niet blij mee) maar voor de rest kon iedereen bij hem terecht als er iets was of als je een excursie bij hem wilde boeken. Van Arke was er nooit iemand en ze waren ook niet of slecht bereikbaar. Vandaar dat iedereen die bij Arke had geboekt naar de Corendon man ging als er iets was. Ook op de luchthaven bleek Arke fly een ondergeschoven kindje te zijn vergeleken bij Coredon. De mensen stonden in de bloedhitte uren te wachten voor één zielige incheckbalie terwijl wij met veel meer mensen waren maar uiteindelijk nog sneller ingecheckt waren.

Maar goed, deze ervaring was helaas weer een beetje weggezakt en ik had dus de fout gemaakt de reis naar Istanbul bij Arke te boeken. Toen ik een vraag over de bagage had nam ik voor de eerste keer contact op. Ik vertelde dat ik zou vliegen met Turkisch Airlines. Volgens de medewerker had Arke helemaal geen reizen in het assortiment waar met Turkisch airlines gevlogen werd. Mijn reactie was dat dit toch knap was omdat ik de tickets van ze binnen had gekregen waar toch duidelijk Turkisch Airlines op vermeld stond.

Een dag later ondernam ik een tweede poging. Dit keer kreeg ik een medewerkster die wel wist dat er naar Istanbul met Turkisch Airlines werd gevlogen maar voor informatie over bagage verwees ze mij door naar de website van Turkisch Airlines omdat zij daar verder geen verstand van hadden. Nu had ik de website van Turkisch Airlines uiteraard al even vluchtig bekeken maar in de lappen Engels talige tekst zag ik niet 123 mijn antwoord staan. Bovendien. ik had toch geboekt via een reisorganisatie dus daar kon ik toch met eventuele vragen terecht ? Nee dus ! 'Nee mevrouw wij maken alleen de boeking in orde, voor verdere vragen verwijzen wij U toch door naar de vliegmaatschappij.'

Ik kreeg een mailtje van Arke dat ik mijn 06 nummer nog niet had doorgegeven en of ik dat nog even kon doen zodat ze mij konden bereiken bij een eventuele vertraging. En dus smste ik mijn nummer naar Arke en kreeg meteen een sms terug dat mijn nummer  was opgeslagen en dat ze mij zouden informeren indien nodig. Ook vulde ik het telefoonnummer nog eens extra in de online gegevens van mijn boeking.

Helaas had ik de donderdagochtend geen vrij kunnen krijgen maar nadat het laatste kind was opgehaald haastte ik mij naar huis. Rebecca moest die dag wel een college overslaan maar omdat zij op de Universiteit verder geen vakanties heeft hadden we hier toch voor gekozen, de vrijdag en maandag erna was ze wel vrij. Thuis keken we nog even op de site van Rotterdam Airport. Gelukkig, ons vliegtuig stond er nog op voor het geplande vertrek om 16.45 uur. We waren best geschrokken toen we een dag eerder op het journaal zagen dat er vluchten van Nederland naar Istanbul waren gecanceld  vanwege sneeuwval. Gelukkig zou het minder gaan sneeuwen die donderdag dat wij vertrokken en aangezien we ook geen sms ontvingen van Arke liepen we vrolijk naar de incheckbalie. Onze vrolijkheid was van korte duur. Onze vlucht was vertraagd en niet zo'n beetje ook. Rond half acht zouden we kunnen vertrekken.

En 'dank je wel Arke', voor het smsje dat ik nooit gekregen heb. Verder 'bedankt' dat jullie NIET bereikbaar waren toen ik jullie vervolgens probeerde te bellen. We besloten op de luchthaven te blijven omdat we natuurlijk niet mijn ouders op en neer wilde laten rijden die bovendien die avond nog naar een verjaardag moesten. Gelukkig kregen we van de luchthaven ( of nou ja waarschijnlijk namens Turkisch Airlines) een voucher van €15 p.p. om wat te eten te bestellen. De drankjes die we tijdens de wachttijd nuttigden en die overigens ook nog aardig wat kosten mocht ik uiteraard zelf afrekenen. Op de informatieborden stond nog uren lang de tijd van ons vliegtuig op 16.45 uur.

Uren later hoorden we dat we die dag niet meer konden vertrekken. Waren we even ervoor nog aan het juichen dat ons vliegtuig eindelijk vertrokken was uit Istanbul, kwam vrij snel daarna de domper toen we hoorden dat een vliegtuig na elven niet meer mag vertrekken uit Rotterdam. Tussen 23.00 uur en 7.00 mag er niet gevlogen worden en dus is mijn volgende gouden tip : Vlieg niet via Rotterdam Airport !

Tenminste, niet in de middag of avond als je het risico loopt dat je bij een vertraging helemaal niet meer weg komt. In Amsterdam mag er tussen twee en vijf niet gevlogen worden en dat is toch een aardig verschil.   Sowieso hoorden we dat Amsterdam voorrang kreeg op de vluchten richting Istanbul. Van de vijf geplande vluchten die kant op zijn er vier nog diezelfde dag vertrokken ! Mijn keuze voor een vliegveld is een volgend keer dus snel gemaakt.

Turkisch Airlines regelde uiteindelijk een hotel. Ook nog een heel gedoe maar daarover later meer in mijn reisverslag. Feit is dat Turkisch Airlines ons in ieder geval niet in de kou heeft laten staan. Iets dat Arke ( meerdere keren zelfs en zonder schuldgevoel) wel heeft gedaan. Uiteindelijk was het nog rond het middaguur voordat we opstegen vanaf Rotterdam. Tot het einde toe  gaf het informatiebord op Rotterdam Airport aan dat we 9.30 uur konden boarden.

De klanten van Turkisch Airlines konden kosteloos hun terugvlucht omboeken ( kregen zelfs hun extra hotelnacht vergoed) en een dag later terugvliegen. Wij hebben ook geprobeerd de vlucht om te zetten (hotel wilde ik zelf wel betalen) maar Turkisch Airlines kon niet bij onze gegevens. Top Secret volgens hen en we kregen een printje mee als bewijs. Arke (die de stoelen had ingeboekt)kon Turkisch Airlines bellen en het in orde maken. Wij blij, dat kon toch niet zo moeilijk zijn ? Ja dus... Arke had geen zin om Turkisch Airlines te bellen omdat dit volgens hen de taak van Turkisch Airlines was. ZIJ hadden vertraging dus ZIJ moesten Arke bellen ! Na meerdere telefoontjes naar Arke voelde ik mij echt met mijn rug tegen de muur staan. Arke had gewoon geen zin om maar één vinger uit te steken. Het geld was binnen en daar gaat het bij Arke om...

Op mijn vraag of we dan in ieder geval wel nog gebruik konden maken van het transfer dat we bij Arke hadden bijgeboekt en dat we nu een dag later nodig zouden hebben kon ze kort zijn. 'Nee dus !' We hadden het transfer geboekt voor donderdagavond en vrijdagavond moesten we zelf maar zien hoe we in het hotel kwamen. Prima, we zouden wel een taxi nemen. Maar dat geld van het transfer zou ik achteraf toch wel terug krijgen, ik had immers €60 betaald voor heen en terug ? Nee, geld terug zouden we niet krijgen want Arke kon er ook niets aan doen dat wij donderdagavond niet op de luchthaven waren. 'Sneeuwval is onmacht hè mevrouw ?' Dit geloof je gewoon niet, het is bijna het scenario van een slechte film.

Het was trouwens ook erg vervelend dat Arke telefonisch vaak zo slecht bereikbaar was. Uiteindelijk mailde ik ze een keer en zette mijn telefoonnummer in de mail met de vraag of ze mij zo snel mogelijk terug kon bellen, met mijn 06 nummer erbij. Gaat ze mij terug mailen !!! Ja dat is echt handig als je in de twee overgebleven dagen Istanbul aan het bekijken bent.

Op zondagavond zouden we in het hotel kunnen vragen hoe laat ons transfer ons die maandag op zou pikken in het hotel. Dit bleek niet bekend. De portier van ons ( overigens fantastische !!) Olimpiyathotel belde Arke en gaf al snel de hoorn aan ons. Volgens Arke hadden we dit transfer zelf moeten bevestigen bij de taxicentrale. Ja die is helaas gesloten op zondag dus dat had je zaterdag moeten doen. Huh ?? Welke functie heeft Arke hier dan nog in gehad ? Een taxi had ik zelf ook nog wel kunnen regelen, zelfs de dag van te voren nog. Uiteindelijk heeft Arke het voor die ochtend nog wel geregeld. Nadat ik het zelf ook voor de zekerheid al met ze geregeld had.

Geweldig transfer trouwens ! Ja de taxichauffeur was op tijd in het hotel alleen reed hij met zijn ogen dicht naar het vliegveld. Dit bedoel ik niet figuurlijk maar letterlijk... Hij viel in slaap en slingerde over de weg. We kregen hem ook niet wakker. Door steeds tegen hem te schreeuwen schrok hij steeds heel even wakker zodat hij zich weer heel even op zijn eigen weghelft kon concentreren. Steeds maar heel even voordat hij weer indommelde. Uiteindelijk hebben we het gered tot het vliegveld maar je moet echt niet vragen hoe. We moeten door engeltjes begeleid zijn in die drukke vroege ochtendspits op die waanzinnige Turkse snelweg.

 Na de reis kreeg ik een enguête van Arke doorgestuurd die ik eerlijk beantwoord heb en waarover ze mij later terug belde. Weer kreeg ik een jong meisje aan de lijn die opmerkte dat ze het heel vervelend vond dat ik zo'n slechte ervaring had met Arke. Zij onderstreepte alles wat ik al eerder had gehoord. Sneeuw was een overmachtssituatie en dus waren zij niet aansprakelijk. Turkisch Airlines had contact met hen op moeten nemen. En nee zij konden sowieso geen contact op nemen met Turkisch Airlines want dat lukt niet in het weekend ( vrijdag ook niet ?) en sowieso lopen ze bij Turkisch Airlines altijd tegen problemen aan.

Volgens Arke valt er niet te communiceren met Turkisch Airlines. Wilde ik nu het volledige bedrag terug van €598,- maar ik was toch nog in Istanbul geweest ? Ja wij zijn in Istanbul  geweest en moesten drie dagen in twee proppen. Geen tijd voor  een kopje koffie tussendoor, een snel bezoek aan de highlights, geen bezoek aan Azië waar Rebecca zich zo op verheugd had ! Ja we hebben het fijn gehad...maar die telefoontjes en mailtjes tussendoor waren een inbreuk op dat plezier. We wilden geen twee dagen Istanbul en hebben dus expres gewacht tot we tijd hadden voor 3 dagen. Als alleenstaande moeder kan ik niet zo maar zeggen 'Jammer zeg, dan moet ik nog snel maar een keer gaan.' Voor mij is dit een klap geld, het was een examencadeau voor Rebecca waar we allebei zo naar uit hadden gekeken. Voor Arke was het één telefoontje om ons die drie dagen alsnog te gunnen !!

Het meisje begon ook nog over het feit dat we er voor hadden kunnen kiezen om niet te gaan. Dat we de reis hadden kunnen annuleren. Terwijl er juist gezegd werd, in het allereerste telefoontje al dat we geen recht op annulering hadden vanwege de sneeuw. Daarna merkte ze op dat ze geen verplichting hadden tegenover ons en dat we een zaak tegen hen konden beginnen die we sowieso nooit zouden winnen maar dat ze mij wel een bedrag terug wilde storten van €150 (precies alle gemaakte kosten) om ons tegemoet te komen. Dat bedrag heb ik nu, tien dagen later, nog steeds niet op mijn rekening en eerlijk gezegd verwacht ik ook niet dat ik dit nog krijg. Ze hebben het vast te druk met reisjes verkopen aan andere nietsvermoedende 'klanten'.

Istanbul zelf kan ik kort over zijn... ( langere versie volgt in mijn reisverslag) dit is de mooiste en meest bijzondere stad die ik ooit gezien heb !! De stad is prachtig ! De mensen zijn lief... Wij zaten in de wijk Sultanahmet en vrijwel alles was op loopafstand. Het eten was overheerlijk. Istanbul is een sprookje..... Ik wil nog een keer terug. Ik moet nog een keer terug ! Ja, ik zou met gemak een week of langer kunnen vullen in deze fantastische stad maar als we de geplande drie dagen hadden kunnen volmaken was ik voorlopig tevreden geweest. Dan hadden we de highlights op ons gemakje kunnen doen en niet het idee gehad dat we echt dingen gemist hadden. Het had gekund, als Arke één telefoontje had gepleegd naar Turkisch Airlines !

 

Reacties

Harriët op 08-03-2015 10:49

Wat een pech allemaal zeg! Wij zijn altijd tevreden geweest over Arke. Naar Samos ook altijd met Arke geweest en super geregeld. Dit jaar voor het eerst met Sunweb op vakantie, dus benieuwd hoe dat gaat ;)

Volgens mij vliegen mijn vader en broer volgende maand met Turkisch Airlines naar Nepal. Benieuwd hoe dat gaat.

Kitty op 08-03-2015 11:33

Turkisch Airlines is geweldig Harriët ! Heerlijk eten ook aan boord. Arke is misschien oké in combinatie met Arke Fly ? Alhoewel dan heb je nog steeds te maken met het gebrek aan reisbegeleiding en de gebrekkige kennis en onwil van de medewerkers wanneer er iets mis gaat. Even aan het googlen geweest en het internet staat vol over de slechte service van Arke. Hadden jullie wel een Arke aanspreekpunt in het hotel op Samos ? Een vlucht, hotel en transfer regelen dat kan ik zelf ook. Het gaat er om dat je bij problemen op ze kan terugvallen en dan geeft Arke niet thuis. Met Sunweb heb ik ook geen ervaring maar kan nooit slechter zijn dan Arke. ;-)

Commentaar
Jouw naam/bijnaam
Website url
E-mail
Je Punt profiel
Hou mij op de hoogte
Ik wil op de hoogte gehouden worden
Dit is een verplicht veld
Abonneer je nu voor nieuwe artikelen op deze website!
Contact opnemen kan via onderstaande button

Welkom !

Welkom op mijn blog. Bloggen doe ik al sinds Januari 2004. Eerst een lange tijd bij weblog ,daarna een tijdje op mijn  eigen site en sinds September 2006 op Punt.nl. Veel lees en kijk plezier !    

 

Wie zijn wij?    

 

Kitty Juf op een basisschool,student Pedagogiek, gek op mijn kinderen, mijn vriend Ewout, Sushi & tapas,feestjes en festivals, reizen, wandelen, internet en schrijven.  

 

Rebecca 3e jaars student aan de Universiteit van Amsterdam, gek op Jeffrey, hockey & pianospelen en op stap gaan.  

 

Luuk 6e klas gymnasium, gek op hockey,de playstation, school en spelletjes doen.  

Categorieën
Link naar mijn reisblog

reacties
Domeinregistratie en hosting via mijndomein.nl