Things fall apart so that other things can fall together....
5 augustus 2015, interrail dag 4 Boedapest

De avond ervoor hadden we boodschappen gedaan en dus genoten we die ochtend eerst van een lekker ontbijtje in onze 'eigen' keuken.

Daarna liepen we naar een halte waar de Hop-on Hop-off bus stopte om onze route te vervolgen. We stapten een halte voor de eindhalte op en dat bleek een goede zet. De bus was helemaal afgeladen maar bij het eindpunt van de route stapten heel veel mensen uit waardoor wij boven in de bus konden plaats nemen. Het was die dag opnieuw bloedheet en de rit bood wat verkoeling. Wat een geweldige manier om de stad te bekijken! Oké de leukste manier is lopend maar dat hebben we ook nog genoeg gedaan. Boedapest is een vrij grote stad en het is dus niet haalbaar om alles te voet te verkennen in zo'n korte tijd.

De Kettingbrug, de eerste vaste brug tussen Buda en Pest voltooid in 1848.

Tijdens de bijna twee uur durende rondrit zagen we heel wat highlights van Boedapest en kregen we  via de koptelefoons in het Nederlands de bijbehorende informatie. Na de rit  besloten we even ergens wat te lunchen en te overleggen wat we verder nog wilden doen. We namen plaats op het terras van een bakker waar Marjan en ik kozen voor een heerlijk belegd stokbrood en een ijskoffie en Luke, Luuk en Jonno deelden twee pizza's. De jongens waren het er in ieder geval over eens dat ze wilden zwemmen en dus bekeken we de mogelijkheden.

We konden kiezen voor het Széchenyi Badhuis, één van de bekendste badhuizen van Boedapest en het grootste van Europa. Het water in deze baden wordt op natuurlijke wijze verwarmd door de warmwaterbronnen die eind negentiende eeuw diep onder de grond werden ontdekt. Of we konden de hop-on hop-off boot pakken naar Margareth eiland. Een autovrij eiland in de Donau met fraai aangelegde tuinen, een strandje en verschillende meertjes en zwembaden. We kozen voor het laatste.

We hadden geen zin om weer een bus te pakken en dus liepen we richting Donau. Onderweg kwamen we langs het Parlementsgebouw. Ik schreef al eerder dat water een onweerstaanbare aantrekkingskracht heeft op de jongens en dat bleek ook nu weer. Het begon er mee dat Jonno zijn broer achterna ging met zijn handen vol water en het eindigde dat laatst genoemde Jonno in zijn geheel onderdompelde. Dit tot grote hilariteit van een groepje Japanners maar ook tot grote ergernis van een Hongaar die daar met zijn zoontje aan het wandelen was. Wij hebben er enorm om moeten lachen en Jonno natuurlijk net zo hard. Bovendien was het zo warm dat een beetje afkoeling welkom was.

Het Parlementsgebouw wat we helaas niet hebben bezichtigd maar wat heel erg de moeite waard moet zijn. Ach ik moet gewoon nog een keertje terug ;-)

De jongens puffen even uit in de schaduw van het beeld van Andrássy Gyula ( 1823-1890), een voormalig minister president van Hongarije en Keizerlijk minister van buitenlandse zaken.

Het was een lange maar heerlijke wandeling langs de Donau...

Kippenvel kreeg ik van de schoenen op de Donaukade, niet ver van het Parlementsgebouw. Op deze plek zijn over een lengte van veertig meter, zestig paar metalen schoenen te vinden. Dit monument is geplaatst ter nagedachtenis aan de Joden die langs de oever van de Donau zijn gefusilleerd. Zij werden eerst gedwongen hun schoenen uit te trekken omdat die nog van waarde waren. Daarna werden ze doodgeschoten en vielen ze in de rivier. Afschuwelijk....

Het was nog best een aardig stukje lopen naar het vertrekpunt van onze hop-on hop-off boot. Gelukkig waren we nog op tijd en hadden we zelfs nog tijd om een drankje te drinken. Inmiddels was de lucht wel behoorlijk dicht getrokken! Het zou toch niet gaan regenen? De app op Marjan's telefoon gaf nog steeds 32 graden en zon aan. We zaten nog maar net op de boot of het begon te regenen en te hagelen. Super grote hagelstenen kwamen er naar beneden!

Hagel??!!

Wij zaten op de laatste boot, daarna was het alleen nog mogelijk om via een brug het eiland af te komen. Dit vonden wij geen probleem maar nu met dit noodweer werd er wel even getwijfeld. Marjan vroeg zich af of we de boot wel af moesten gaan. De hagel was inmiddels overgegaan in een stortbui en bij de aanlegsteiger op Margareth eiland stond iedereen te dringen om aan boord te gaan. Zelfs mensen zonder kaartje mochten mee van de man die even daarvoor nog zo streng had staan controleren. In dit hondenweer liet je geen mensen op een eiland achter toch?

Maar ik wilde toch graag het eiland op. Ik had gelezen dat er een restaurant was dus daar konden we even schuilen tot de bui over was. Marjan ging overstag maar was even niet zo happy. Zeker niet toen bleek dat het nog wel een stukje lopen was naar het restaurant en er verder geen mogelijkheid was om te schuilen. Toen wij van boord gingen werd er gelachen en wensten ze ons veel succes!

En we werden niet een klein beetje nat maar drijfnat... Al snel waren de plassen op het eiland veranderd in enkelhoge riviertjes en waren we tot op ons ondergoed doorweekt. Maar wat heb ik gelachen!

En toen dus op zoek naar een zwembad... Vooral de natuurlijke warmwaterbronnen op dit eiland spraken de jongens wel aan.

Het eiland is geweldig trouwens, een aanrader! Wij hebben maar een klein deel van het eiland verkend maar er is genoeg te ontdekken. De fontein is een echte attractie. Op muziek dansen de waterstralen en in de avond is er bovendien een lichtshow. Wat ook wel grappig was...toen we aankwamen en het zo hard regende besloot een jong stelletje er in te gaan. Ach, ze waren toch al doorweekt!

We vroegen voorbijgangers naar de warmwaterbronnen op het eiland maar niemand wist ervan. Op een gegeven moment kwamen we zelf uit bij een zwembad wat onder andere een warm waterbad had met natuurlijk verwarmd water van 33 graden. Het zwembad zou om acht uur sluiten maar dat betekende dat de jongens nog ruim een uur konden zwemmen.

Marjan en ik liepen terwijl naar het restaurant waar we de kleding van de jongens te drogen hingen en ondertussen een wijntje dronken. Helaas kwam de zon verder niet meer door en moesten de jongens toen ze op een gegeven moment weer in hun zwembroek voor ons stonden hun natte kleding weer aantrekken.

Toen de jongens zich weer in hun natte kleding hadden gehesen haalden we nog even een hotdog bij een kraampje. Daarna liepen we via de Margarethabrug het eiland af. Het was nog een aardig stuk lopen naar ons appartement maar wat was dat een mooie wandeling langs die prachtig verlichte Donau!

In het appartement kleedden we ons om en liepen daarna het centrum in. We besloten richting Erzsébet Ter te lopen om daar in de buurt een hapje te eten. Eerst kwamen we langs het Hardrockafé en natuurlijk moesten we daar weer even een foto van maken.

Op Erzsébet Ter stond ook een heel groot reuzenrad. We waren er die middag al met de bus langs gereden maar toen leek het nog niet erg aantrekkelijk met die zon op die glazen cabines. Nu het een stuk koeler was en in in het donker leek het ons wel wat! Voor iets minder dan 8 euro p.p. kochten we een ticket. Voor de Londen Eye betaal je toch minstens drie keer zoveel !

En het bleek geweldig! Prachtig met al die lichtjes overal... Alleen moesten we na de Budapest Eye nog een plek zoeken om iets te eten en dat bleek tegen half twaalf toch niet mee te vallen ! Gelukkig vonden we nog een hamburgertent die open was. Ze hadden gegrilde hamburgers maar ook heerlijke Fish & chips. Na het eten liepen we naar de Gödör klub op Erzsébet ter. Om de vijfhoekige vijver nemen heel wat jongeren plaats met hun vrienden. Ze nemen drinken mee, maken muziek of roken een waterpijp. Later verplaatst het feest zich naar de onder de vijver gelegen club.

Wat ik natuurlijk ook nog wilde doen was een Pálinka drinken! Toen ik het drankje bestelde vroeg het meisje welke smaak ik wilde. Ik antwoordde dat ik het nog nooit gedronken had en dus geen voorkeur had. Ze vroeg of ze dan haar favoriete smaakje mocht geven en natuurlijk vond ik dat prima. We vonden het geen van allen een succes maar natuurlijk heb ik het wel opgedronken!