Things fall apart so that other things can fall together....
11 augustus 2015, interrail dag 10 Het zit er weer op...

De andere dag ontbeten we weer buiten de deur. Dit keer bij Gorki Park een Russisch restaurant in onze straat. Een aanrader wat het ontbijt betreft, betaalbaar en lekker!

Daarna liepen we naar het appartement om onze koffers te halen, onze laatste reisdag was aangebroken. Die middag om 16.36 uur ging onze trein terug naar Nederland maar tot die tijd hadden we nog even de tijd om van Berlijn te genieten. We hebben de Hackescher Markt bezocht en ook weer wat gewinkeld. Wel jammer dat het opnieuw zo ontzettend heet was!

We hebben het heerlijk gehad in Berlijn maar als stad zelf vind ik het niet geweldig. Natuurlijk moet je een keer in Berlijn geweest zijn voor de geschiedenis van de tweede wereldoorlog en de koude oorlog en de deling van Duitsland maar de stad zelf waar veel mensen zo lyrisch over zijn deed mij niet veel. Ik zag gewoon een grote stad met weinig mooie gebouwen. De wijk Mitte waar wij met ons appartement zaten was erg leuk maar in elke stad kun je wel leuke straten vinden met gezellige terrassen, daarvoor hoef je niet speciaal naar Berlijn. Ik wil nog een keer terug om wat musea te bezoeken wat er nu niet van gekomen is maar de liefde voor de stad die veel mensen hebben deel ik niet.

Marjan en ik hebben nog even nieuwe zonnebrillen gescoord....

Ruim op tijd haalden we onze koffers uit de kluis op de Alexander Platz en pakten we de metro naar Berlin Hauptbahnhof. Helaas bleek de trein dit keer ook weer een flinke vertraging te hebben.

Weer waren onze gereserveerde plaatsen minder goed dan de plekken die nog over waren. Goed geregeld weer door de treinreiswinkel pfff... Gelukkig voor ons konden we snel plaats nemen bij de niet gereserveerde zitplaatsen met tafeltjes want daarna werd het snel drukker. De jongens hebben weer veel gekaart en Marjan en ik doken in onze leesboeken. Ook dit keer was er geen restauratievoertuig. Nu hadden wij eten en drinken meegenomen maar ik vind het toch slecht voor een internationale trein. Er waren wel wat drankjes te koop in de trein maar wat jonge interrailers klaagden een half uur na vertrek al dat het bier op was.

Verder liep de vertraging ook steeds meer op zonder dat er uitleg werd gegeven waarom dat was. Op meerdere plekken stonden we veel te lang stil. Ik begon het toch een beetje spannend te vinden... Om 22.29 uur was de verwachte aankomsttijd geweest op Deventer en vanaf daar moesten we nog doorreizen naar Vlaardingen. Nu we halverwege de reis al op vijf kwartier vertraging zaten was de kans groot dat we dat niet meer zouden halen. Nu konden we natuurlijk wel bij Marjan overnachten maar als je vakantie er dan toch op zit dan wil je ook gewoon meteen naar huis. Veel Nederlanders raakten op dat moment met elkaar aan de praat want iedereen vroeg zich natuurlijk af hoe ze nou thuis moesten komen.

Bij de grens nam Nederlands personeel het over van hun Duitse collega's en meteen kregen we door de intercom te horen dat ze bij iedereen zouden langs komen om te horen waar we woonden en een persoonlijk reisplan door te spreken. Iedereen zou gegarandeerd thuiskomen en als dat niet zou lukken zou er een hotel worden geregeld. Op zich heel fijn maar wel jammer dat dit bij de grens pas werd meegedeeld en dat er door de Duitse collega's niet één keer iets is omgeroepen.

Marjan Luuk en Jonno besloten uit te stappen bij Almelo waar Marc, de vriend van Marjan, hen zou oppikken. Luuk en ik kregen het advies niet bij Deventer uit te stappen maar te blijven zitten tot Amersfoort en daar op de trein te stappen naar Rotterdam. Toen we op Amersfoort stonden te wachten op de trein naar Rotterdam kregen we het advies van iemand van het NS personeel om op de trein richting Gouda te stappen en daar over te stappen op Rotterdam. Een extra overstap die volgens mij ook niet veel nut heeft gehad maar met een paar andere mensen toch het advies maar opgevolgd.

Zo kwam ik ook in gesprek met een vader en zoon die terugkwamen van hun vakantie in Denemarken. Nu alleen nog te doen via Berlijn terwijl ik vroeger met een rechtstreekse trein van Schiedam naar Kopenhagen reisde. Best jammer dat er zo veel treinen worden afgeschaft. De man vertelde ook over zijn reis met de Trans Mongolië Express naar China. En ik vond onze interrailreis al zo'n avontuur ;-)

Om 00.42 uur kwamen we aan in Vlaardingen. Mijn ouders haalden ons op en zetten ons thuis af. Natuurlijk hadden we ook lopend naar huis kunnen gaan maar ze stonden erop om ons op te halen. We dronken nog gezellig een wijntje en mijn moeder had broodjes en lekker beleg gehaald wat er ook best in ging! We hebben nog een hele tijd gezellig gezeten en onze vakantieverhalen verteld. Gelukkig zijn mijn ouders net zulke nachtbrakers als ik :-)