Things fall apart so that other things can fall together....
6 augustus 2015, interrail dag 5 Praag

Die ochtend pakten we al vroeg de bus naar station Keleti. Om 9.25 uur ging onze trein naar Praag en we wilden geen risico lopen die te missen.

Wachten voor station Keleti in Boedapest

Op het station haalden we wat belegde broodjes voor in de trein. We hadden nog niet ontbeten en waren eerst van plan op het station ergens te gaan zitten met koffie en een broodje.  Daar was niet echt gelegenheid voor en eigenlijk vonden we het ook wel prima om lekker op ons gemak in de trein te ontbijten.

We hadden plaatsen gereserveerd maar dat bleken echt raar verdeelde plaatsen. Achter elkaar en zonder tafeltje. En bedankt mevrouw van de treinreiswinkel in Amsterdam! Belachelijk dat ze terwijl we zo vroeg hebben geboekt en de goede plaatsen nog allemaal vrij waren ze ons zulke plaatsen had toebedeeld. Gelukkig waren er nog goede niet gereserveerde plaatsen over en hadden we het geluk één van de eersten te zijn zodat de jongens lekker bij elkaar zaten met een tafeltje waar ze hun spel kaarten kwijt konden.

Marjan en ik zaten aan de andere kant, naast een stel dertigers uit Italië die ook op interrail waren. We hebben nog even gezellig wat reisavonturen uitgewisseld en ook wat verteld over onze woonplaatsen. De man had een tijdje in Wageningen gestudeerd en zowel in Wageningen als in Rotterdam gewoond dus was erg geïnteresseerd in Nederland en wij wilden alles weten over dat leuke Italiaanse plaatsje aan de kust waar zij vandaan kwamen.

Van te voren was ik benieuwd geweest hoe we de dagtreinen zouden ervaren. Warschau hadden we laten schieten omdat de nachttrein niet meer reed en we 11 uur overdag in de trein niet zagen zitten. De trein van Boedapest naar Praag deed er bijna acht uur over maar we hebben het geen van allen als lang ervaren. Marjan en ik hebben heerlijk gelezen. Grappig genoeg allebei in hetzelfde boek: 'het meisje in de trein.' Ik had dat boek voor een collega gedownload die het graag wilde lezen en besloot het ook meteen op mijn Ipad te zetten voor in de trein. Marjan had het van haar vriend gekregen voor de vakantie. Het was ook wel heel toepasselijk natuurlijk!

De jongens hebben veel gekaart maar ook af en toe rond gelopen en ze hebben nog even met elkaar in een coupé gezeten. Maar waar we ook zo van konden genieten...het uitzicht onderweg! We reden door Hongarije, Slowakije en Tsjechië. Het leek wel of je het een na het andere prachtige schilderij voorbij zag komen en je hoefde er niet eens een museum voor door te wandelen. Steden, dorpen, bergen, meren, kleine stationnetjes... het landschap veranderde voordurend en alles kwam voorbij. Heel bijzonder!

Marjan en ik dronken ook een kop koffie in de restauratie terwijl we het boekje van Praag doorbladerden. Even zien wat we echt niet wilden missen. We zaten daar zo heerlijk dat we meteen besloten daar ook de lunch te gebruiken. Konden we meteen het Hongaarse geld opmaken. Even later liepen we dus terug met de jongens. Er was van alles te krijgen voor de lunch maar iedereen had wel zin in het ontbijt met spiegeleieren of omelet met brood, jus Orange en koffie of thee. Dat kon gelukkig nog en zo zaten we rond een uur of twee aan ons tweede ontbijt.

Het station van Praag was groot en we moesten echt even zoeken waar we heen moesten. Verder hebben we Praag ervaren als relatief klein en overzichtelijk, zeker ten opzichte van Boedapest. We liepen naar het adres waar we de sleutel van ons appartement konden ophalen. Daar wachtte een aardig meisje ons op die meteen wat tips en uitleg gaf. Ze kruiste op een kaart aan waar ons appartement zat en wat belangrijke bezienswaardigheden. Alles bleek bij elkaar in de buurt te liggen. Op de vraag of er ook een Hop-on Hop-off bus reed kon het meisje kort zijn: 'Nee want in het historische centrum ligt alles op loopafstand.'En dat was alleen maar heerlijk natuurlijk!

Het appartement was wat kleiner dan in Boedapest maar nog steeds ruim genoeg. Helaas geen balkon maar wel een paar grote openslaande ramen. Het was netjes ingericht en van alle moderne gemakken voorzien. Wel zagen we de seksfolders voor de deur liggen. Toen we later op de avond onze straat in wandelden zagen we pas goed de verlichte neonreclames van de diverse clubs en de mannen met dure auto's voor de deur. Ach we maakten ons er maar niet druk over. Zelfs niet om het feit dat we geen gordijnen hadden en we dat soms vergaten als we ons snel even wilden omkleden. Ach, Marjan en ik zijn niet in het raam gaan zitten ;-)

Toen we de koffers in het appartement hadden gezet hadden Marjan en ik wel zin in een terrasje, de jongens bleven liever in het appartement. Ik koos een Velkopopovický Kozel, een echt Tsjechisch biertje dat gelukkig ook nog fantastisch smaakte.

`s Avonds aten we overheerlijke 'Traditional Czech Pork Ribs' bij Restaurant Svatého Václava. Heerlijk buiten op het terras met verkoeling van de ventilator met vernevelaar want het was nog steeds behoorlijk warm.