Things fall apart so that other things can fall together....
2 augustus 2016, Hovedøya & de wandeling

Vandaag pakken we de veerpont naar Hovedøya. Dit keer hebben we een dagkaart gekocht voor het gemak. De OV kaart is geldig voor metro, trams en bussen maar dus ook voor de veerbootjes naar de verschillende eilandjes.

Hovedøya is prachtig!! We maken een mooie wandeling over het eiland maar genieten ook van de stilte, de rust en de overweldigende natuur. Je hebt hier ook heerlijke plekjes waar je je rustig even terug zou kunnen trekken met een goed boek.

Een Scholekster

Dan komen we bij de ruïnes van een Cisterciënzerklooster uit 1147. Prachtig om te zien en rond te lopen en leuk dat we zelfs de toren nog kunnen beklimmen.

Luuk in de toren van het oude klooster

We hebben er vandaag helemaal niet aan gedacht om broodjes te kopen en dus maar geluncht naast het oude klooster op het terras. Erg lekker en een super mooie plek....

Daarna het bootje terug gepakt en op de boulevard op tram 12 gestapt. Fijn dat die hier ook stopt en niet alleen bij het centraal station! We willen namelijk terug naar de plek waar we 22 juli de wandeling langs de rivier de Akerselva zijn gestopt. Door alle wegonderbrekingen duurde de wandeling toen te lang en moesten we terug om onze vlucht naar Spitsbergen te kunnen halen.

De wandeling is weer zo mooi..... Het voert ons voor een deel door de stad maar ook door prachtige natuur! Overal zien we mensen zwemmen of zonnebaden. Wat een luxe zo'n rivier door je stad met deze temperaturen!

Uiteindelijk komen we bij het meer Maridal (Maridalsvannet). Helaas geen mooi meer met restaurantje waar we kunnen proosten dat we de wandeling hebben volbracht maar een meer met een hek erom heen waar je niet in mag. Wel logisch overigens want Maridalsvannet is de belangrijkste drinkwatervoorziening van Oslo.

Eigenlijk kun je de wandeling denk ik ook beter beginnen bij dit meer en eindigen in het centrum van Oslo. Maar we hebben genoten! We nemen een slok water uit onze rugzak en beginnen aan de terugweg. Het eerste stuk voert ons door een stuk bos maar we hopen zo snel mogelijk een bus of tram te kunnen pakken. Dat lukt gelukkig! Bij het Techniekmuseum stopt bus 54 die ons weer netjes tot de boulevard brengt.

Het eindpunt bij Maridalsvannet!

Het plan was om eerst iets te drinken en daarna iets te zoeken voor het eten maar inmiddels is het al vijf uur en we hebben best trek. We kijken op de kaart bij Sorgenfri, het terras met de aardige ober die er vandaag helaas niet is. De kaart ziet er goed uit! Niet bepaald goedkoop, maar ik vind dat het mag op onze laatste avond...

Ik bestel Lophius, ook wel Monkfish genoemd. Op mijn vraag wat voor soort vis dat dan is legt de serveerster uit dat het een onooglijke vis is die wel heel lekker smaakt. Natuurlijk google ik even en de vis ziet er inderdaad niet uit! Gelukkig ziet hij er op mijn bord veel beter uit. Luuk gaat voor een biefstuk en allebei nemen we daarna nog een toetje. Het smaakt allemaal overheerlijk!

Thuis kijken we het laatste deel van White Collar (het seizoen dat in Nederland nog niet te zien is). Een mooie afsluiting!