Things fall apart so that other things can fall together....
27 juli 2016, Kajakken op de Adventfjorden

Als we klaar zijn met eten lopen we nog even naar de supermarkt want we willen nog wat biertjes kopen voor thuis. Spitsbergen heeft een eigen brouwerij en wat is er leuker dan thuis ook iedereen zo'n poolbiertje te kunnen laten proeven...

Pas in de winkel kom ik er achter dat je alleen op vertoon van je vliegticket bier mag kopen. Ze willen de uitvoer van alcohol beperken, vandaar deze maatregel. Helaas heb ik geen tickets meegenomen en net als ik met een jongen die we op de boot hebben ontmoet heb afgesproken dat wij op zijn ticket alcohol mogen kopen blijkt dat het op vertoon van mijn boardingpas kan. Behalve bier koop ik ook nog een fles wijn voor in Oslo. Hier betaal ik nog geen vier euro voor een prima wijntje.

Daarna lopen we terug naar ons Hostel. Ik ga deze avondwandelingen met Luuk hier nog missen....

Spitsbergen bier

De andere dag zitten we alweer vroeg aan het ontbijt want straks worden we opgehaald door Spitsbergen travel voor ons Kajakavontuur op de Adventfjorden. Ik maak nog even een paar foto's van de bar en het restaurant. Onze laatste uurtjes op Spitsbergen en in ons hostel zijn aangebroken....

Onze kamer

De douche op de gang die echt altijd super schoon is. Ik heb het geen moment erg gevonden dat wij geen WC en douche op de kamer hadden.

Om 9.00 uur lopen we naar buiten om op Spitsbergen Travel te wachten. En dan krijgen we de schrik van ons leven... Want wie komt daar aanrijden?! Sigmund!!! Dit verzin je toch niet? De 'gids' die niet eens wist hoe hij een berg op moest komen moet ons nu veilig over de Adventfjorden loodsen? Er blijkt nog een Nederlands stel, Roland en Cedy ,mee te gaan en in de bus praten wij hen bij over Sigmund. Zij hebben ook weinig vertrouwen in hem als ze hem zien.

We rijden naar een loods waar we speciale pakken aan krijgen. Het duurt een eeuwigheid voordat de pakken zijn uitgezocht want ook hier lijkt Sigmund weinig verstand van te hebben. Voor onze Kajakavontuur had ik in Nederland speciaal een onderwaterhoes besteld voor mijn mobiel zodat ik die mee kon nemen in de boot. Helaas heb ik die in Oslo laten liggen. Maar volgens Sigmund kan je je mobiel gewoon in een boterhamzakje doen en dan zou die wel droog blijven mocht je omslaan. Maarrr hij had nog nooit meegemaakt dat er iemand om was geslagen. Ik fluister tegen Cedy en Roland dat hij deze tocht waarschijnlijk ook maar één of twee keer gemaakt heeft dus dat zijn 'nog nooit mee gemaakt' op mij weinig indruk maakt!

Verder geloof ik ook niet zo dat een boterhamzakje erg effectief is als je camera of mobiel het water raakt maar omdat er geen ton in de boot zit hebben we weinig keus als we foto's willen maken. Sigmund zelf heeft wel een ton met een afsluitbare zak in zijn kano. Daar besluit ik dan toch maar mijn mobiel in te doen en alleen mijn camera mee te nemen. In een boterhamzakje...

Buiten krijgen we uitleg over de kajak. Sigmund is snel klaar. 'Dit is de Kajak, dit is de peddel en die beweeg je zo...(doet het even voor) Er staat vandaag veel wind dus er zijn hoge golven. Het is verstandiger om langs de kust te peddelen en we blijven bij elkaar.' Oja hij vertelt ook nog even dat hij zijn geweer mee heeft voor het geval dat we ijsberen tegen komen. Cedy fluistert dat ze zich afvraagt of wij überhaubt een kans maken als er een ijsbeer aan komt onder leiding van de stuntelige Sigmund. Ik kan haar daarin niet geruststellen. We hopen maar dat we vandaag geen beer tegen komen.

Dan zoekt iedereen een kajak uit...

en beginnen we aan de tocht over de Adventfjorden

Het water blijkt inderdaad wild en de golven hoog. Al snel krijg ik zelfs een golf over mijn gezicht. Op een gegeven moment worden we er wel handiger in om zo te peddelen dat we met de golven meegaan. Ik merk dat ik het vooral ontzettend leuk vind terwijl ik er van te voren best een beetje tegenop heb gezien. Het lukt alleen niet om aan de kant te blijven. We drijven al snel af en kajakken al snel midden op zee. Ik zie dat het de anderen hetzelfde vergaat. Behalve Sigmund! Die heeft niets door en is snel weg gepeddeld. Zonder op of om te kijken vaart hij rustig langs de kust!!

Op een gegeven moment horen we geroep en als we omkijken zie ik dat de kajak van Cedy en Roland is omgeslagen. Met zijn allen beginnen we te roepen. Het duurt even voordat Sigmund het door heeft en dan moet hij ook dat eind nog terug peddelen. Uiteindelijk lukt het Sigmund om Cedy en Roland in de kajak te helpen maar ze hebben dan al een aardig tijdje in het ijskoude water gelegen.

Ik twijfelde even maar besloot uiteindelijk toch een foto te maken. Zelf zou ik ook blij zijn als iemand dat zou doen wanneer Luuk en ik erin zouden liggen...De foto heb ik opgestuurd naar Roland en Cedy. Roland zit hier net weer in de kajak maar Cedy ligt nog in het water.

En dan nog maar een foto vanuit de kajak, een selfie bleek te lastig... Meer foto's heb ik helaas niet. De kajak wiebelde ontzettend en maakte flink water dus verder heb ik mijn camera maar in het boterhamzakje gelaten.

En dan gaan we aan wal, wat geniet ik van het geweldige uitzicht....

Van te voren hebben we allemaal een maaltijd mogen uitzoeken. We konden kiezen uit heel veel gedroogde maaltijden en ik heb voor Kip Tandoori gekozen. We gieten er kokend water op en na een paar minuten is het veranderd in een smaakvolle maaltijd. Ik had er weinig van verwacht. Thuis ben ik al niet van de potjes of de zakjes en dan zo'n zakje backpackfood? Maar het smaakt heerlijk! Wel is Sigmund natuurlijk het bestek vergeten en dus zoekt hij wat drijfhoutjes die we kunnen gebruiken om het eten naar binnen te lepelen.

De pakken blijken allemaal niet echt waterdicht. Ik heb alleen een natte kont. Cedy die toch een aardig tijdje in het water heeft gelegen is nog een klein beetje droog maar Roland is door en door nat. En bij deze lage temperaturen is dat natuurlijk verschrikkelijk! Ik heb echt met hem te doen. We zouden nog een kleine wandeling maken maar die slaan we over. We moeten ook nog een aardig stukje terug peddelen.

De camera van Roland blijkt kapot. Gelukkig hebben ze de camera wel iedere dag leeggemaakt op de laptop en hebben ze nog een grote camera in het hotel. De opmerking van Sigmund:' Ooh heb je er dan maar één boterhamzakje omheen gedaan? Ik bedoelde dat je er meerdere om moest doen.' pfff wat een ontzettende eikel. Spitsbergentravel komt bij mij op de zwarte lijst!

Hier nog een filmpje dat ik kreeg doorgestuurd van Cedy en Roland. Het is maar kort maar het geeft een beeld van hoe het was...

We laten ons door Sigmund weer afzetten bij het hotel. We hebben wel geen kamer meer maar van de receptie mochten we wel onze handdoeken nog bij ons houden zodat we nog even lekker konden douchen. Als we gedoucht en omgekleed zijn lopen we eerst even naar Hotel Radisson. Bij ons hotel hebben we de avond ervoor voor Noor een hele leuke Huskeyknuffel gekocht maar eigenlijk wil ik er ook nog één voor Rebecca en voor mezelf bijkopen. Ons hotel heeft deze niet meer maar ze denken dat Hotel Radisson er nog wel wat heeft. Gelukkig is dat ook zo!

Daarna lopen we door naar het centrum, onderweg maak ik nog wat foto's...

Deze leuke pluizige bloemetjes zie je overal op het eiland.
Ik ben er nog niet achter hoe de bloemen heten...

Ook nemen we afscheid van 'onze' rendieren

Het is zulk mooi weer dat we bij Kroa plaats nemen op het terras. Ik krijg echt een wintersportgevoel als ik daar zo zit met een wijntje in het zonnetje...

We besluiten ook maar meteen een hapje te eten. Luuk kiest voor Nachos en ik voor gedroogde stokvis, een bekend Noors gerecht dat vooral veel met Kerst wordt gegeten. Ik vind het heerlijk! We nemen ook nog een lekker dessert voordat we weer naar het hostel terug lopen.

Tja en dan zit ons verblijf op Spitsbergen er toch echt weer op... Om zeven uur worden we opgehaald door de bus die ons naar het vliegveld brengt. Dit keer hebben we gelukkig geen vertraging en vertrekt het vliegtuig netjes om negen uur. Wel moeten we op Oslo wat langer wachten op onze koffers maar gelukkig halen we nog net op tijd de laatste flytoget. Het is ongeveer half twee als we ons appartement in Oslo binnen stappen. Een wekker zetten we niet, morgen slapen we eerst lekker uit!