Things fall apart so that other things can fall together....
14-17 oktober 2016, weekend Milaan

Ewout en ik zijn al vroeg op Schiphol en ons vliegtuig zal om 18.05 uur vertrekken richting Milaan. Helaas...zoals bekend heb ik een abonnement op vertragingen en ook nu staat er al meteen op het bord dat we later zullen vertrekken. Het begint met een kwartiertje en het wordt later en later... Uiteindelijk is het bijna drie uur later voordat we de lucht ingaan. Balen natuurlijk maar we laten ons humeur er niet door verpesten. Wat verheugen we ons op dit weekendje weg samen!

Op Milaan Malpensa pakken we een trein naar station Cadorna. Het plan was eigenlijk om vanaf daar te lopen naar het hotel maar het regent dat het giet, ik heb het ijskoud en het is al laat. We zijn niet de enige die op een taxi wachten maar uiteindelijk lukt het ons toch om als eerste een deur open te trekken en in te stappen.

Rond een uur of één komen we aan bij worldhotel Cristoforo Colombo. We lopen er bijna voorbij want het gebouw staat helemaal in de steigers waardoor de prachtige gevel die we kennen van de foto niet te zien is. De portier ontvangt ons vriendelijk. Tegelijk met de kamersleutel overhandigt hij mij een roos. Attent die Italianen!! We vragen hem of er ergens nog een supermarkt open is of dat we in het hotel nog iets te eten kunnen krijgen. Met een zak chips zijn we al blij! Helaas kan hij ons daar niet mee helpen. Wel kent hij een restaurant dat nog laat open is en hij wil wel even voor ons bellen. Inderdaad blijkt Ristorante pizzeria Rosy e Gabriele nog open en zijn we van harte welkom. En zo schuiven we om 1.30 uur aan tafel voor ons diner!

Van de service die we krijgen worden we gewoon verlegen! Als Ewout zijn vork laat vallen staat de ober binnen drie seconden voor onze neus met een nieuwe. Tja hij heeft natuurlijk ook niets anders te doen dan het ons naar de zin maken want we zijn de enigen in het restaurant. Hij stelt Ewout een aardig dure wijn voor maar Ewout gaat daarmee akkoord. Het is wel het minst wat we kunnen doen voor deze attente ober. De wijn smaakt overheerlijk. Net als mijn pizza Quattro formaggio in hartvorm. De biefstuk van Ewout smaakt hem ook goed.

Het is alweer aardig laat als we uiteindelijk in bed stappen. We besluiten de wekker maar iets later te zetten. Het blijkt dat we het ontbijt er toch niet bij hebben geboekt dus hoeven we daar ook niet op tijd voor te zijn.

De andere dag regent het helaas nog steeds. We kopen meteen een paraplu bij een straatverkoper. We beginnen met een ontbijt bij een geweldige bakker bij ons op de hoek. Heerlijke espresso met rijkelijk belegde broodjes. Daarna kunnen we er wel weer even tegenaan...

We lopen verder en kijken onze ogen uit, wat een prachtige stad is Milaan! Zoveel mooie gebouwen, geweldige winkels....

Piazza del Duomo

Galleria Vittorio Emanuele II

We brengen natuurlijk ook een bezoek aan de Galleria Vittorio Emanuele II, één van de oudste winkelcentra ter wereld. Op de beschilderde vloer staat een stier afgebeeld. Het schijnt geluk te brengen wanneer je met je hak drie keer een rondje draait op de ballen van de stier. Ewout probeert het even uit... :-)

Ook zo leuk om in de etalages van de veel te dure winkels te kijken en er soms zelfs even binnen te stappen. Heb mijn bruidsjurk ook alvast uitgezocht ;-)

Helaas is het geen weer voor een terrasje maar gelukkig vinden we een heel leuk tentje met een gezellige barman. Ewout en ik gaan allebei voor een Aperol Spritz. Het is nog wat vroeg maar ach, we hebben vakantie! (Zo jammer dat ik de naam van het tentje niet heb onthouden. We konden het later jammer genoeg ook niet meer terug vinden)

Ik ben trouwens zo verwend door Ewout! Ik heb een mooi horloge gekregen, een prachtige tas en een geweldige broek met bijpassend jasje.

Daarna staat de bezichtiging van de Dom op ons programma. Online had ik veel te dure kaarten gekocht omdat ik had gehoord dat er hele grote rijen stonden voor de Dom en dit waren 'Skip the line tickets'. Ik twijfelde wel een beetje omdat ik ook een reactie had gelezen dat iemand wel de rij voor de kaartverkoop had omzeild maar alsnog in de rij moest om naar binnen te gaan maar omdat tijd ook kostbaar is besloot ik er toch maar op te gokken.

Als we de kaarten ophalen horen we dat er die dag een speciale mis is met kardinalen die de hele middag zal duren. We kunnen dus wel omhoog maar niet in de dom zelf vandaag. Wel mogen we morgen terugkomen en op hetzelfde kaartje naar binnen. Het eerste stuk kunnen we met de lift en het laatste stuk via trappen.

De bouw van de Dom, oftewel de Kathedraal van Milaan, is gestart in de 14e eeuw en pas in de 20e eeuw voltooid. Het is de grootste kerk van Italië en één van de grootste ter wereld. Bij helder weer kun je de alpen zien! Wij hebben helaas wat bewolking maar het uitzicht is nog steeds geweldig.

Uitzicht over het plein vanaf de Dom

Na ons bezoek aan de Dom lopen we terug naar het hotel. Even uitrusten, wat opfrissen en op zoek naar een leuk restaurantje. De restaurants blijken niet makkelijk te vinden. Er zijn genoeg pizzeria's of cafetaria's maar dat is niet wat we nu zoeken.

Ineens lopen we een doodlopend straatje in en daar zien we restaurant Salumaio di Montenapoleone. We gaan naar binnen en worden blij verrast! Wat een geweldig interieur en leuk personeel. Zou het eten ook goed zijn? Dat blijkt echt voortreffelijk. Ik heb zelden zo lekker gegeten dan daar. Als voorgerecht neem ik risotto en als hoofdgerecht tonijntartaar. Dit keer kiest Ewout een Chianti Classico als wijn en die is ook zo lekker! We sluiten af met een chocolademouse en espresso.

De andere dag staan we op met zon! En die zon blijft de hele dag. Heerlijk! We lopen terug naar de Dom want dit keer willen we de binnenkant bezichtigen. Er staat weer een mega lange rij... Ik loop naar voren en zie een jongen die ik gister ook al heb gezien en ik laat mijn kaarten zien. De jongen herkent mij en zegt 'Oooh U was hier gister ook!' Ik zeg tegen Ewout dat de jongen mij vast herkent als de mevrouw met die veel te dure kaartjes ;-) Maarrr we mogen inderdaad heel de rij voorbij lopen en meteen naar binnen! Dan vind ik die kaartjes meteen niet zo duur meer, het scheelt ons zeker twee uur in de rij staan!

Ook van binnen is de Dom prachtig...

En dan sta ik terwijl ik als de dood ben voor vogels ineens met mijn handen en armen vol duiven!

Tja en met dit weer willen we natuurlijk niet meer binnen zitten dus pakken we na afloop van de bezichtiging een terrasje met uitzicht op de Dom. We bestellen weer twee Aperol Spritz met wat lekkere hapjes erbij. Dit is genieten!

We lopen ook nog een keer door de winkelpassage die er nu met het zonlicht dat door de koepels scheen helemaal prachtig uitzag...

Het oude trammetje, een prachtig plaatje!

Natuurlijk gaan we ook op zoek naar de winkel van Corneliani, het favoriete merk van Ewout. Via google maps vinden we de winkel al snel. We worden super goed geholpen en Ewout slaagt voor een prachtig pak en mooie bijpassende schoenen. Het pak moet nog wel op maat worden gemaakt maar dat kunnen ze meteen doen en dan kunnen we het morgen voor dat we weer naar het vliegveld gaan ophalen.

Daarna lopen we richting de begraafplaats van Milaan. Onderweg komen we langs Palazzo di Brera, een oude bibliotheek en kunstgalerie die is gevestigd in een palazzo. Dit Palazzo is in de zeventiende eeuw gebouwd als onderdeel van het klooster dat in de veertiende eeuw werd gesticht door de Humiliati, een religieuze orde.

Het eerste dat we zien als we de 'Cimitero monumentale', de begraafplaats van Milaan, tegemoet lopen is een indrukwekkend gebouw. Het is het Famedio oftewel 'het huis van beroemdheden'. Hier liggen allemaal beroemde mensen begraven.

Op het kerkhof zelf zien we prachtige beelden, graven en graftombes. Het is echt één groot openluchtmuseum. De begraafplaats werd tussen 1862 en 1866 aangelegd door carlo Maciachini en het hele terrein is maar liefst 250.000 vierkante meter groot.

Ik was onder de indruk van Pere Lachaise in Parijs maar de begraafplaats in Milaan is in mijn ogen nog veel mooier. In ieder geval is het echt iets dat je niet mag missen als je Milaan bezoekt.

Die avond vragen we bij de receptie van ons hotel naar een tip om die avond te gaan eten. Vinden we het aangeraden restaurant blijkt het wegens verbouwing gesloten! Weer lopen we een hele tijd voordat we een restaurantje vinden. En laat ik nu net mijn pumps aan hebben omdat ik dacht dat het restaurant maar vijf minuten lopen was... Uiteindelijk komen we gelukkig uit bij Ristorante di Ilia. Ook hier eten we overheerlijk!

Die maandag brengen we een bezoekje aan de wijk Navigli. Natuurlijk hoor je deze wijk eigenlijk in de avonduren te bezoeken om te eten,te drinken en te flaneren maar dat is er bij ons niet van gekomen. Meer omdat we steeds laat gingen eten en we niet zeker wisten of we de laatste metro konden terugpakken en dus liever iets op loopafstand van het hotel zochten.

Maar nu we weten hoe lastig het is een leuk restaurantje te vinden in het centrum van Milaan (onze ervaring)en we hebben gezien hoe ontzettend leuk Navigli is zou ik mij daar een volgend keer niet meer door laten leiden. Er is altijd nog de mogelijkheid van een taxi terug.

Rondom de kanalen Naviglio Grande en Naviglio Pavese wemelt het van de restaurants, terrasjes, barretjes en clubs die nu op de maandagochtend uiteraard allemaal gesloten zijn.

Gelukkig is er nog wel een koffiebarretje open en daar nemen we plaats op het terrasje.

Die middag halen we het pak op bij Corneliani en drinken als afsluiting nog even een Aperol. Dit keer helaas in het restaurant van een warenhuis in plaats van op een zonnig terras. De Aperols smaken er niet minder om en we nemen er ook een kaas en worst plateau bij.

En dan zit ons heerlijke weekendje er weer op... Ewout en ik worden wel aangekeken in het vliegtuig als we met al die extra handbagage naar onze plaats lopen en een man maakt een opmerking over dat er meer mensen hun bagage moeten kunnen opbergen. Ik heb het idee dat de stewardessen het juist wel grappig vinden al die tasjes van ons en er wordt ons zelfs een plek met meer beenruimte aangeboden omdat die toch over is. Omdat de plekken voor en achter ons ook bijna leeg zijn hebben we erboven meer dan genoeg plek voor al onze tasjes.

De terugreis verloopt vlot en zoals gepland landen we om 22.30 uur op Schiphol.