Things fall apart so that other things can fall together....
24 februari t/m 4 maart 2017, Wintersport Hochsölden

In de voorjaarsvakantie zijn we een week op wintersport geweest. Luuk koos er voor om thuis te blijven omdat een hele week snowboarden of skiën hem toch niet echt wat leek en bovendien wilde hij veel tijd besteden aan leren omdat na de vakantie de examens eraan kwamen. Bovendien is hij zelfs drie dagen van acht uur `s morgens tot negen uur `s avonds in Leiden geweest voor een examentraining Economie.

Benjamin en Noor moesten die vrijdag eerst nog naar school maar toen ze thuis wat hadden gedronken en zich hadden afgeschminkt (ze hadden carnaval gevierd op school) gingen we op weg. Rond tien uur kwamen we aan bij ons overnachtingshotel Christköningshaus in Stuttgart en rond half negen reden we na een lekker ontbijtje verder naar Oostenrijk. Helaas verliep deze reisdag wat minder voorspoedig... In totaal hebben we zeven uur vertraging gehad. We stonden doorlopend stil vanwege drukte op de wegen.

We waren blij toen we eindelijk in hotel Edelweiss aankwamen. De eigenaresse zocht onze naam op de lijst maar kon hem niet vinden. Ineens keek ze bij de zondag en zei:' Ik zie het probleem al, jullie zouden pas op zondag aankomen!' Ewout en ik hadden doorlopend in ons hoofd gehad dat we op zaterdag zouden aankomen maar blijkbaar hadden we daar een fout gemaakt. Gelukkig bleken er nog twee kamers vrij te zijn voor die nacht. Wij konden onze kamer de hele week houden en de kinderen zouden de eerste nacht een luxe suite krijgen en de andere dag verhuizen naar een andere kamer. Noor en Benjamin keken hun ogen uit toen ze de balzaal zagen met openhaard waar ze die avond mochten logeren... Maar onze kamer was ook heel mooi en groot met een aparte zithoek en mooie badkamer.

De kinderen doken meteen het zwembad in en Ewout en ik fristen ons op en namen toen een heerlijke Aperol Spritze in de lounchbar van het hotel waar we een prachtig uitzicht hadden over de bergen...Dat was nog eens heerlijk bijkomen van de lange reis!

De locatie is trouwens echt prachtig! Het hotel ligt midden op de piste. Dit was het uitzicht vanaf ons balkon....

Die zondag waren we al vroeg bij de skiverhuur en regelden we skilessen voor mij. Ik zou vijf dagen skiles nemen en dag zes met Ewout, Noor en Benjamin mee gaan.

Mijn skileraar voor die week heette Max. Hij was niet onaardig maar absoluut geen goede leraar. Hij vertelde ook doorlopend dat 'Het vakantie was en je je dus niet zo moest inspannen.' Zelf hield hij zich daar echt aan. Hij stond doorlopend met iedereen te kletsen waardoor wij steeds stil stonden. De groep was gezellig maar veel en veel te groot. Steeds kwamen er leerlingen bij. Zijn Duits was ook niet te verstaan. Eerst dacht ik dat dit aan mij lag maar toen de Duitse jongens uit de groep mij toefluisterden dat Max echt niet te verstaan was begreep ik dat het kwam door zijn Oostenrijkse accent. Ik deed dus maar gewoon na wat hij deed en stond wat om mij heen te kijken als hij een 'technisch' verhaal op hing.

De tweede dag waren er gelukkig wat afvallers en gingen we met zijn zessen met Max omhoog. Nog niet heel hoog trouwens want Max was gek op de lift van het kinderweitje. Daar was het wat minder druk volgens hem! Uiteindelijk heb ik de derde dag gezegd dat ik nu echt omhoog wilde met de stoeltjeslift en dat ik van anderen had gehoord dat de rij ontzettend snel weg was steeds. Gelukkig luisterde hij uiteindelijk want we waren allemaal echt klaar met dat geploeter.

Ik kon het goed vinden met Fatos en Franziska

Wat zo leuk was! Eefje, de vriendin van Ewout's broer was met vriendin Nicole ook daar aan het wintersporten. Zij hadden een appartement in Solden gehuurd. We hebben regelmatig aan het einde van de dag met elkaar afgesproken.

Het enige nadeel aan ons hotel was dat het midden op de piste lag en alleen bereikbaar via een rode of zwarte piste. Om vier uur ging de laatste lift terug. Met die lift kwam je in ieder geval bijna tot ons hotel, je hoefde dan nog maar een klein stukje piste over te steken. Maar we zaten die eerste dag nog zo lekker op het terras en het skiën ging die middag ook best wel weer aardig dus besloten we de gok te wagen dat ik met Ewout en de kinderen mee naar het hotel zou skiën.

Helaas lukte dat niet... er waren veel bochten en afgronden en dus moest ik op een gegeven moment wel mijn skies uittrekken en de rest lopen. Ewout, Noor en Benjamin gingen dan steeds een stukje vooruit en ik liep er achteraan. Heel vermoeiend en ik was blij dat ik er was... De andere dagen heb ik dus steeds de lift terug gepakt en het laatste steile stuk naar het hotel nam Ewout mij op sleeptouw.

In het hotel hebben we aldoor genoten... Elke avond kregen we een vijf of zes gangendiner voorgeschoteld, er was altijd een saladebar, één keer was er een visbuffet met o.a. heerlijke Oesters en er was een keertje een uitgebreid toetjesbuffet. In de namiddag was er trouwens ook altijd een lekker hapje. Het personeel was fantastisch!

Hier met de eigenaresse die ons net voorzien had van een welkomsdrankje. Natuurlijk kozen wij voor de Aperol!

Van de gratis wellness hebben we ook een aantal keer gebruik gemaakt. Heerlijk dat je zo vanaf je kamer in je badjas naar de sauna's of het zwembad kon lopen. En wat voor zwembad...je keek zo uit over de piste terwijl je in het water lag!

`s Morgens was het ook wat lastiger dat ik nog geen rode piste kon pakken. Eigenlijk stapte je vanuit het hotel meteen op de skies en skiede je naar de lift beneden. Noor en Benjamin deden dat soms ook. Ewout en ik liepen eerst naar het middenstation waar we op de lift stapten. Vanaf daar moesten we nog een kleine afdaling nemen naar het punt waar ik mijn skiklas ontmoette. Max sprak er steeds vol bewondering over. Tegen elke skileraar die hij tegen kwam vertelde hij dat ik in een hotel in Hochsolden zat en dat ik elke dag met mijn vriend naar beneden kwam. Ook was hij onder de indruk van de klim die we elke dag maakte terug naar de lift. Dat was trouwens ook wel een hele prestatie!

Ewout en ik klaar voor de afdaling naar de skischool...

Op de vierde lesdag hadden Fatos en ik privéles van Max! De jongens hadden een kater en meldden zich af en de anderen kwamen niet opdagen. Deze dag heb ik voor het eerst echt iets geleerd. Steeds pakten we de stoeltjeslift omhoog en namen steeds steilere hellingen.

Aan het eind van de middag liep Ewout weer mee naar de lift waarna hij naar beneden skiede om mij op het middenstation weer op te pikken. Natuurlijk was ik de enige die de lift terug pakte dus ik werd regelmatig verbaasd aangekeken. Beginnende skiers heb je niet in Hochsolden dus iedereen gaat via de piste terug. Eén keer vroeg de man bij de lift of ik oké was. Ik denk dat hij dacht dat ik geblesseerd was. Een andere keer riep een man die in de lift omhoog zat dat ik wel moest zwaaien naar de man op het middenstation omdat hij anders niet zou stoppen. Maar natuurlijk had de man die mij hielp instappen dat allang doorgegeven aan de man van het middenstation.

Een foto van ons hotel uit de skilift

Tussen de middag aten we de broodjes die we `s morgens bij het ontbijt hadden ingepakt en namen daarna wat warms te drinken. De kinderen chocomel en Ewout en ik een beker Glühwein. Heerlijk!

Dag vijf waren we met vier leerlingen. Ook dit was een prima lesdagje

Op vrijdag was er geen skiles meer en gingen we met zijn vieren op pad. We pakken vier liften omhoog, twee stoeltjesliften en twee gondels om op de gletscher te komen. Op ruim 3300 meter hoogte begonnen we aan de afdaling. De piste was overwegend blauw maar er zaten een paar uitdagende steile hellingen tussen. Volgens Max was dit voor een beginnende skier niet te doen maar Ewout durfde het wel aan met mij...

En het ging goed! We kwamen veilig beneden en ik heb zelfs nog een stukje zwarte piste mee gepakt zonder te vallen. Ewout bleek een geduldige skileraar die mij er door heen praatte als ik het op sommige momenten niet zag zitten. Ik heb echt van begin af aan genoten!

Wat een drukte voor de liften naar de gletscher!

Op de terugweg hadden we wel wat files maar het ging een stuk vlotter dan de heenweg. We vertrokken die zaterdag om half negen, meteen na het ontbijt en waren om 22.15 uur terug in Amersfoort.